Het lerarentekort: over vakmanschap, handelingskennis en de relatie tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk
DOI:
https://doi.org/10.59302/ps.v101i1.18785Trefwoorden:
lerarentekort, vakmanschap, handelingskennisSamenvatting
Dat iemand een boek schrijft over het lerarentekort betekent dat er een serieus probleem bestaat in het onderwijs. Ik vind het interessant te constateren dat de oorzaak van dit probleem door verschillende organisaties gezocht wordt in verschillende omstandigheden. De Rijksoverheid (z.j.) wijt het lerarentekort aan het feit dat onvoldoende leraren instromen, veel oudere leraren vanwege pensionering uitstromen en de arbeidsmarkt krap is. De AOb, de Algemene Onderwijsbond, (2018) wijst op de statusdaling van het beroep, het gebrek aan carrièreperspectieven, de relatief lage salariëring en de hoge werkdruk.
De toekenning van een oorzaak blijkt te leiden tot een richting waarin men oplossingen zoekt. De Rijksoverheid noemt maatregelen om de instroom van leraren te bevorderen, leraren te behouden voor het onderwijs en onderwijs zo te organiseren dat er minder leerkrachten nodig zijn. De AOb vindt dat het beroep aantrekkelijker gemaakt moet worden door het salaris te verhogen en de werkdruk te verlagen. Bulterman komt tot een andere oorzaak en oplossing van het lerarentekort gebaseerd op een verrassende analyse van het probleem.