Over dit tijdschrift
This page can be found in English here.
PS prijs 2024
Op 4 juni 2025 is tijdens de Onderwijs Research Dagen de Prijs uitgereikt voor het beste artikel uit Jaargang 101 van Pedagogische Studiën (2024). Voor de winnaar is door de VOR een geldbedrag beschikbaar gesteld. Alle genomineerden ontvingen een certificaat. Er werden drie bijdragen genomineerd voor de PS-prijs (de bijdragen zijn in te zien via de links)
Winnende artikel PS prijs 2024
Examining the impact of Research Lesson Study on teachers’ beliefs and educational practices regarding high-ability students K. Barbier, E. Struyf en V. Donche
Overige genomineerden
The Effects Of An Intervention In Student Teachers’ Classroom Management Learning Processes T. Adams, B. Koster, en P. den Brok
The right job pays: Effects of different types of work on study progress of pre-service teachers I. Dekker, C. F. Chong, M. Schippers, E. van Schooten, L. Delnoij
Focus en doelgroep Pedagogische Studiën
Pedagogische Studiën is gericht op een breed publiek, en bijdragen zijn bedoeld voor zowel wetenschappers als professionals in de praktijk die geïnteresseerd zijn in een wetenschappelijke benadering van vraagstukken die betrekking hebben op onderwijs alsook op algemeen pedagogische vraagstukken die mede relevant zijn voor het onderwijs. In Pedagogische Studiën worden verschillende typen bijdragen geplaatst:
- empirische studies
- reviewstudies
- discussiebijdragen
- methodische notities
- congresverslagen
- boekbesprekingen op verzoek van de redactie
Daarnaast worden mededelingen opgenomen van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsresearch (VFO), de uitgevers van Pedagogische Studiën. Het tijdschrift kent ook themanummers, dat wil zeggen nummers die geheel of grotendeels gewijd zijn aan een bepaald onderwijs- of opvoedingsvraagstuk. De redactieraad van Pedagogische Studiën kan een oproep doen voor het indienen van bijdragen voor een themanummer. Ook auteurs kunnen bij de redactieraad van Pedagogische Studiën een voorstel aandragen voor een themanummer. De richtlijnen voor het indienen van een voorstel voor een themanummer zijn hier te vinden.
De thematiek van manuscripten
Bijdragen die geplaatst worden in Pedagogische Studiën kunnen betrekking hebben op:
- leren en instructie
- curriculumvraagstukken
- de opleiding van onderwijsgevenden
- het handelen van onderwijsgevenden in de onderwijspraktijk
- informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs
- beleid en organisatie in het onderwijs
- de relatie onderwijs en samenleving
- basis-, voortgezet en hoger onderwijs
- bedrijfs- en beroepsopleidingen en volwasseneneducatie
- geschiedenis van opvoeding en onderwijs
- ouder-kindrelaties
- sociale en morele ontwikkeling
- theoretische opvoedkunde
- orthopedagogiek
Ook artikelen waarin methodologische thematieken en thematieken met betrekking tot de evaluatie van onderwijs aan de orde komen, komen voor plaatsing in aanmerking.
Indexeringsdiensten
Pedagogische Studiën is geïndexeerd in Education Resources Information Center (ERIC); SCOPUS®; Social Scisearch; Social Sciences Citation Index; Web of Science en de DOAJ.