Cultural Sensitivity: Guidelines for Qualitative Research

Auteurs

  • H. J. M. Lie-A-Ling
  • P. H. Zuurbier
  • J. L. Roopnarine
  • L. R. Lindauer

DOI:

https://doi.org/10.59302/ps.v100i2.14225

Trefwoorden:

culture sensitiviteit, culturele diversiteit, kwalitatief onderzoek, culturele bias, richtlijnen

Samenvatting

Culturele diversiteit tussen onderzoekers en deelnemers kan in verband worden gebracht met culturele bias die de betrouwbaarheid en validiteit van studies afzwakken en doelgroepen tekort doet. Deze methodologische nota speelt in op het gebrek aan standaarden voor culturele sensitiviteit in kwalitatief onderzoek in het sociale domein in het Koninkrijk der Nederlanden, het Nederlands Caraïben, Suriname en Vlaanderen. Op basis van een literatuuronderzoek en illustraties van good en inconvenient practices uit een casestudie zijn richtlijnen voor cultuur sensitiviteit in fasen van kwalitatief onderzoek geformuleerd. De richtlijnen benadrukken het belang van het ontwikkelen van culturele sensitiviteit op het niveau van onderzoekers, instituten en vooral door leden van de doelgroep te betrekken bij alle fasen van onderzoek. Tot slot wordt de reikwijdte van de richtlijnen aangegeven en wordt het belang van een integrale evaluatie benadrukt.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Citeerhulp

Lie-A-Ling, H. J. M., Zuurbier, P. H. ., Roopnarine, J. L. ., & Lindauer, L. R. . (2023). Cultural Sensitivity: Guidelines for Qualitative Research. Pedagogische Studiën, 100(2), 248-260. https://doi.org/10.59302/ps.v100i2.14225