Een verdiepende rationale voor curriculumontwikkeling
DOI:
https://doi.org/10.59302/7qfq3m51Trefwoorden:
curriculumontwikkeling, curriculumoriëntaties, doeldomeinen, rationale, curriculumSamenvatting
Er is in het afgelopen decennium veel aandacht geweest voor curriculumhervorming op alle niveaus van curriculumontwikkeling (micro, meso, macro) in Nederland. De doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling worden voortdurend voorgesteld als een richtinggevende rationale voor curriculumontwikkeling. Ondanks aanzienlijke inspanningen om het curriculum op nationaal niveau te herzien, is de gewenste herziening niet bereikt en het meest recente hervormingsinitiatief weerspiegelt een smalle opvatting over de doelen van onderwijs. Het doel van dit artikel is om curriculumhervormingen in Nederland kritisch te bespreken en een meer rationale voor te stellen, voortbouwend op de doeldomeinen, die meer richting biedt in het denken over doelen van onderwijs. Voor elk niveau van curriculumontwikkeling wordt een casus gepresenteerd om te illustreren hoe het voorgestelde kader ingezet kan worden om inzichten te verkrijgen in posities ten aanzien van onderwijsdoelen en hoe deze inzichten dialogen over curriculumontwikkeling kunnen ondersteunen. Tot slot wordt betoogd dat de verschillende posities in de voorgestelde rationale in toekomstige curriculumhervormingen als complementair op lange termijn moeten worden beschouwd, in plaats van onverenigbaar op korte termijn.
Downloads
Overige bestanden
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Kevin Zweeris, Dineke Tigelaar, Fred Janssen

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.