Een verdiepende rationale voor curriculumontwikkeling

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59302/7qfq3m51

Trefwoorden:

curriculumontwikkeling, curriculumoriëntaties, doeldomeinen, rationale, curriculum

Samenvatting

Er is in het afgelopen decennium veel aandacht geweest voor curriculumhervorming op alle niveaus van curriculumontwikkeling (micro, meso, macro) in Nederland. De doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling worden voortdurend voorgesteld als een richtinggevende rationale voor curriculumontwikkeling. Ondanks aanzienlijke inspanningen om het curriculum op nationaal niveau te herzien, is de gewenste herziening niet bereikt en het meest recente hervormingsinitiatief weerspiegelt een smalle opvatting over de doelen van onderwijs. Het doel van dit artikel is om curriculumhervormingen in Nederland kritisch te bespreken en een meer rationale voor te stellen, voortbouwend op de doeldomeinen, die meer richting biedt in het denken over doelen van onderwijs. Voor elk niveau van curriculumontwikkeling wordt een casus gepresenteerd om te illustreren hoe het voorgestelde kader ingezet kan worden om inzichten te verkrijgen in posities ten aanzien van onderwijsdoelen en hoe deze inzichten dialogen over curriculumontwikkeling kunnen ondersteunen. Tot slot wordt betoogd dat de verschillende posities in de voorgestelde rationale in toekomstige curriculumhervormingen als complementair op lange termijn moeten worden beschouwd, in plaats van onverenigbaar op korte termijn.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Kevin Zweeris, Universiteit Leiden

    Kevin Zweeris is promovendus en lerarenopleider bij het ICLON, Universiteit Leiden

  • Dineke Tigelaar, Universiteit Leiden

    Dineke Tigelaar is universitair hoofddocent bij het ICLON, Universiteit Leiden.

  • Fred Janssen, Universiteit Leiden

    Fred Janssen is hoogleraar didactiek van de Natuurwetenschappen bij de Universiteit Leiden en wetenschappelijk directeur van het ICLON, Universiteit Leiden. 

Overige bestanden

Gepubliceerd

2025-08-25

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage

Citeerhulp

Zweeris, K., Tigelaar, D. ., & Janssen, F. (2025). Een verdiepende rationale voor curriculumontwikkeling. Pedagogische Studiën, 102(2), 216-235. https://doi.org/10.59302/7qfq3m51