Vol 55 Nr 2 (1978)
Artikel
-
'Educational Theory' of 'Science of Education'?
Weinig is hier in Nederland bekend, dat ook in de angelsaksische landen geen eensluidende opvattingvo^w;'^^ ^^^^^'^^chapstheoretische status van opl'^unde en onderwijskunde bestaat. De bedoe^. ^ ^an dit en een volgend artikel is de discussies, die^^''over sinds de Tweede Wereldoorlog zijn gein een systematisch verband te presenterend n ^^^ly^eren. In het onderhavige artikel komenzienswijzen aan bod. Een tweede artikel zalsaan op de situatie in de Verenigde Staten.
-
Een opleiding voor opleiders van onderwijsgevenden
In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegevenvan de problematiek rondom de professionaliseringvan de leraar in het algemeen en de mogelijkebijdragen van de opleiding daarin in het bijzonder.Onderwijzen als professie, mogelijke professiekenmerken en (een evaluatie van) de professionaliteit van het leraarsberoep zijn aspekten die in par. 2worden toegelicht.Met de bespreking van het centrale thema deopleiding van opleiders wordt een begin gemaaktin par. 3. De keuze van dit thema berust niet alleen op hetargument dat hieraan in het verleden onvoldoendeaandacht is geschonken, maar vooral op deovertuiging dat de professionaliteit van de opleidersmede van beslissende invloed is op de professionaliteit van de toekomstige leraren én hetprofessionele niveau van de opleiding.
-
Een schaal betreffende angst voor onderwijzen
Over de vragen waarmeejonge onderwijsgevenden zich bezighouden, over dedingen die hen met zorg vervullen of zelfs angstigmaken als ze voor de eerste keer verantwoordelijkheid gaan voelen om zelf les te geven, is weinigbekend. Een eerste poging om deze zorgen vanaanstaande (en praktizerende) onderwijsgevendenop een enigszins systematische wijze in kaart tebrengen is ondernomen door Fuller en door Coatesen Thoresen.In twee door haar verrichte studies onderzochtFuller (1969) de ontwikkeling van problemen dieaanstaande leerkrachten in de Verenigde Statenbezighouden. Zij vond dat aanstaande leerkrachtenin het begin van hun opleidingstijd zich vooralbezighielden met zaken betreffende zichzelf, d.w.z.zij tobden over hun eigen bekwaamheden en warensterk gericht op zelfhandhaving en zelfbescherming.Zij toonden bezorgdheid over het handhaven van deorde in de klas, over het voldoende meester zijn vande leerstof, over hun plaats en rol in de machtstruktuur van de school, over de verwachtingen van dementoren, hoofden en ouders, over de beoordelingen van de docenten van het opleidingsinstituut.Indeze zorgen traden na verloop van tijd verschuivingen op. Op het eind van hun opleidingstijd maaktenaanstaande leerkrachten zich vooral kopzorgen omde leerlingen: over hun leren, hun vorderingen enover mogelijkheden deze vorderingen positief tebeïnvloeden.
-
he training of teachers in England and Wales 1800-1975
De oorspronkelijke titel van dit boek dat in 1975 inAmerika verscheen: 'Life History and the HistoricalMoment' bleek mij voor heel wat boekwinkelbezoekers'duister'. Het berust op een aantal lezingen en bespiegelingen van Erikson, die tussen 1955 en 1974 plaatsvonden,resp. gepubliceerd werden. Maar niettemin werden zij indeze vorm herschreven tot een interessant geheel. Menkan er dus geen positiebepaling in verwachten tegenoverFeibleman's The Stages of Human Life. A biography ofentire Man, dat in '74 juist uitkomt bij Nijhoff. Des teboeiender er een stuk autobiografie van Erikson zelf in telezen. De relatie tot de psychoanalyse, tot Freud en Anna
-
Een bijdrage tot mathematisering van het rekenonderwijs
Wiskundigen, onderwijskundigen en psychologendie zich bezighouden met mathematisering vanhet rekenonderwijs, moeten op de hoogte zijn van deresultaten van onderzoek naar de denkaktiviteitenvan leerlingen. In dit artikel willen we enigeontwikkelingspsychologische grondslagen geven ommet meer succes te kunnen werken aan demathematisering van het rekenonderwijs.
-
Ontwerpen en voorbereiden van onderwijsleersituaties als taak van de leerkracht
In dit artikel wordt een planningsschema ten dienste"f leerkracht bij het ontwerpen en voorbereiden^^ zijn onderwijs besproken. Uitgangspunt is dattoebereiding en het ontwerp van ondenvijsleer'^aties door de planning van derden (b.v. in hetslechts geringe houvast biedt voor deplanning en uitvoering in de onderwijsprakee ^^ duarom ook aangevuld dient te worden metbel 'Specifiekere planning.
-
Een vergelijking tussen enkele attituden van studenten aan wel en niet geherstructureerde dagopleidingen voor leraren t.b.o.
In de opleiding van leraren voor het lager technischonderwijs is men sinds enkele jaren bezig metherstructureringen die beogen aan te sluiten en voorte bereiden op ontwikkelingen in het beroepsonderwijs. Een belangrijke intentie van deze herstructurering is het doel te komen tot een integratie van devaktechnische en de onderwijskundige opleiding vana.s. leraren. De geïntegreerde vaktechnische en onderwijskundige opleiding leidt bij de onderzochte groepwaarschijnlijk tot een opvatting over het leerstofgebied algemene techniek die meer beroepsvoorbereidend en minder algemeen vormend is invergelijking met twee van de drie niet geherstructureerde opleidingen.
-
Leerstijlen
In het boek zelf wordt een soort driedeling aangebracht: leerstijlen volgens Bruner en Pask; leerstijldimensies Volgens Witkin en Kiigtin; en tenslotte convergentie/divergentie. Deze drie benaderingswijzen lijken op een soort^ontinuum specificiteitiilgemeenheid te liggen. Met iin^ere wcx^rden, het werk van Bruner en van Pask is^."Perimenteel van aard, terwijl de dimensie convergen'e/divergentie wel een empirische basis heeft, maar toch^leiding geeft tot uitgebreide beschrijvingen vim (per^Oonlijkheids)eigenschappen en de relaties daartussen.De auteurs lijken ook wel voorstanders te zijn van eeneelomvattende theorie; zij doen moeite om verbanden teälen zien tussen de drie benaderingswijzen (blz. 35,3,6; 38Soms k;in men zich niet geheel luin de indruk^'ittrekken dat het wtinkele evenwicht tussen een"i^delmatige tuinpak en het laten zien v;in verbanden,^'''gszins verstoord dreigt te raken.