Vol 99 Nr 2 (2022)

Gepubliceerd: 2022-01-01

Artikel

  • Verschillen in percentages heroverwegingen tussen de eindtoetsen in groep 8

    N.H. Douma, M.J. Warrens, E. Fleur, M.A. Dijks, H. Korpershoek

    Bij plaatsing in het Nederlandse voortgezet
    onderwijs wordt gebruikt gemaakt van een
    schooladvies en een advies gebaseerd op een
    eindtoets. De school geeft een initieel schooladvies, en vervolgens maakt de leerling een
    eindtoets. Als het eindtoetsadvies hoger is
    dan het schooladvies moet het schooladvies
    worden heroverwogen. Bij een heroverweging
    wordt het schooladvies alleen naar boven bijgesteld. Momenteel wordt hiervoor gebruik
    gemaakt van vijf verschillende eindtoetsen
    (Centrale Eindtoets, IEP Eindtoets, ROUTE 8,
    AMN Eindtoets en Dia-eindtoets). In de huidige studie is onderzocht of en in welke mate
    het percentage heroverwegingen verschilt per
    eindtoets. Hiervoor zijn populatiegegevens
    (van alle groep 8-leerlingen in Nederland) gebruikt van vier recente schooljaren. Het percentage heroverwegingen is bestudeerd op
    populatieniveau en berekend voor de verschillende niveaus. Een belangrijke bevinding is
    dat er grote verschillen zijn in de percentages
    heroverwegingen, zowel tussen eindtoetsen
    als tussen schooljaren. Van de drie meest gebruikte eindtoetsen had de Centrale eindtoets
    in schooljaar 2020-2021 de hoogste percentages heroverwegingen voor alle initiële schooladviezen, gevolgd door de IEP Eindtoets, en
    had Route 8 de laagste percentages. Om meer
    zicht te krijgen op de vergelijkbaarheid van
    de eindtoetsen is een aanbeveling om meer
    wetenschappelijk onderzoek te doen naar de
    predictieve validiteit en inhoudsvaliditeit van
    de eindtoetsen.

  • Measuring School and Teacher Academic Optimism in Diverse School Contexts The Validation of the adapted Survey for Academic Optimism

    R. Lelieur, N. Clycq, J. Vanhoof

    Academic optimism is the reflection of a triadic
    set of interactions between efficacy, trust,
    and academic emphasis, which positively
    correlates with students’ performance, also
    after controlling for previous performance,
    SES and other demographic variables. This
    study focuses on refining and validating
    existing school and teacher academic
    optimism questionnaires. Cognitive interviews
    (n = 5), a pilot study (n = 106) and a large-scale
    study (n = 1061) were conducted with teachers
    from urban secondary schools in order to
    develop a new measurement instrument
    and test its content, cognitive and construct
    validity as well as the internal consistency of
    the individual scales. We provide an in-depth
    understanding of the underlying constructs
    and equip academics and practitioners with
    a valid aSAO-questionnaire to measure
    academic optimism, both at the collective
    school level and at the individual teacher
    level.

  • Teachers self-perceived multicultural competence and their experience of culturally loaden value-based tensions in Senior Secondary Vocational Education

    K. Tielman, R. Wesselink, P. den Brok, F. Hirzalia

    During the last decades there has been an
    enormous increase in the number of students
    with different cultural backgrounds in schools
    in The Netherlands, as in many Western countries. School teachers are required to have
    the competences to handle such cultural differences. The present study collected data on
    these variables via a self-report questionnaire
    administered to teachers of culturally diverse
    Senior Secondary Vocational Education and
    Training (SSVET) schools. In total, 898 teachers from 20 SSVET schools completed the
    survey. Teachers experienced tensions from
    relatively limited to fairly frequent. Regarding
    their competencies, teachers attributed themselves a positive attitude towards multicultural education, perceived to have some degree
    of multicultural teaching skills and perceived
    their degree of multicultural education knowledge neutral. Teachers’ self-perceived multicultural knowledge, attitudes and skills
    had varied associations with the different
    experienced value-based tensions. Whereas
    the degree of self-perceived skill showed a
    positive relationship with most experienced
    tensions, attitudes and knowledge showed a
    negative relationship. These results suggest
    that perceiving to have more skills leads to
    experiencing more tensions. [...]

  • Bevorderen van Interculturele Competenties van Studenten in het Hoger Onderwijs door het volgen van een Practicummodule

    L.A.L. de Meijer, A.S. Dias-Broens, R.P. Wolff, M. Meeuwisse

    Door globalisering is onze samenleving en
    daarmee o.a. de studentpopulatie in het hoger
    onderwijs, meer en meer cultureel divers geworden. Een meer diverse studentpopulatie
    betekent echter niet dat er meer interculturele
    student-interactie plaatsvindt (Glass et al.,
    2013). Terwijl dergelijke interactie studenten
    zou kunnen helpen bij de ontwikkeling van hun
    interculturele sensitiviteit en competenties. In
    het huidige onderzoek werd de ontwikkeling
    van interculturele competenties onderzocht,
    via het volgen van een practicummodule Intercultural Sensitivity & Competences met
    daarin nadruk op interculturele interacties
    tussen studenten. Daarbij bestudeerden we
    exploratief of multiculturele kenmerken van
    studenten, zoals de multiculturele persoonlijkheid, invloed hebben op de ontwikkeling
    van deze competenties. Met behulp van een
    quasi-experimenteel pretest / posttest design,
    bestudeerden we een groep van 70 studenten
    Sociale en Gedragswetenschappen van een
    grootstedelijke Nederlandse universiteit. De
    resultaten lieten zien dat het bevorderen van
    betekenisvolle interculturele interacties tussen studenten – via de practicummodule – de
    ontwikkeling van interculturele competenties
    stimuleert. [...]