Vol 99 Nr 2 (2022)
Artikel
-
Verschillen in percentages heroverwegingen tussen de eindtoetsen in groep 8
Bij plaatsing in het Nederlandse voortgezet
onderwijs wordt gebruikt gemaakt van een
schooladvies en een advies gebaseerd op een
eindtoets. De school geeft een initieel schooladvies, en vervolgens maakt de leerling een
eindtoets. Als het eindtoetsadvies hoger is
dan het schooladvies moet het schooladvies
worden heroverwogen. Bij een heroverweging
wordt het schooladvies alleen naar boven bijgesteld. Momenteel wordt hiervoor gebruik
gemaakt van vijf verschillende eindtoetsen
(Centrale Eindtoets, IEP Eindtoets, ROUTE 8,
AMN Eindtoets en Dia-eindtoets). In de huidige studie is onderzocht of en in welke mate
het percentage heroverwegingen verschilt per
eindtoets. Hiervoor zijn populatiegegevens
(van alle groep 8-leerlingen in Nederland) gebruikt van vier recente schooljaren. Het percentage heroverwegingen is bestudeerd op
populatieniveau en berekend voor de verschillende niveaus. Een belangrijke bevinding is
dat er grote verschillen zijn in de percentages
heroverwegingen, zowel tussen eindtoetsen
als tussen schooljaren. Van de drie meest gebruikte eindtoetsen had de Centrale eindtoets
in schooljaar 2020-2021 de hoogste percentages heroverwegingen voor alle initiële schooladviezen, gevolgd door de IEP Eindtoets, en
had Route 8 de laagste percentages. Om meer
zicht te krijgen op de vergelijkbaarheid van
de eindtoetsen is een aanbeveling om meer
wetenschappelijk onderzoek te doen naar de
predictieve validiteit en inhoudsvaliditeit van
de eindtoetsen. -
Measuring School and Teacher Academic Optimism in Diverse School Contexts The Validation of the adapted Survey for Academic Optimism
Academic optimism is the reflection of a triadic
set of interactions between efficacy, trust,
and academic emphasis, which positively
correlates with students’ performance, also
after controlling for previous performance,
SES and other demographic variables. This
study focuses on refining and validating
existing school and teacher academic
optimism questionnaires. Cognitive interviews
(n = 5), a pilot study (n = 106) and a large-scale
study (n = 1061) were conducted with teachers
from urban secondary schools in order to
develop a new measurement instrument
and test its content, cognitive and construct
validity as well as the internal consistency of
the individual scales. We provide an in-depth
understanding of the underlying constructs
and equip academics and practitioners with
a valid aSAO-questionnaire to measure
academic optimism, both at the collective
school level and at the individual teacher
level. -
Teachers self-perceived multicultural competence and their experience of culturally loaden value-based tensions in Senior Secondary Vocational Education
During the last decades there has been an
enormous increase in the number of students
with different cultural backgrounds in schools
in The Netherlands, as in many Western countries. School teachers are required to have
the competences to handle such cultural differences. The present study collected data on
these variables via a self-report questionnaire
administered to teachers of culturally diverse
Senior Secondary Vocational Education and
Training (SSVET) schools. In total, 898 teachers from 20 SSVET schools completed the
survey. Teachers experienced tensions from
relatively limited to fairly frequent. Regarding
their competencies, teachers attributed themselves a positive attitude towards multicultural education, perceived to have some degree
of multicultural teaching skills and perceived
their degree of multicultural education knowledge neutral. Teachers’ self-perceived multicultural knowledge, attitudes and skills
had varied associations with the different
experienced value-based tensions. Whereas
the degree of self-perceived skill showed a
positive relationship with most experienced
tensions, attitudes and knowledge showed a
negative relationship. These results suggest
that perceiving to have more skills leads to
experiencing more tensions. [...] -
Bevorderen van Interculturele Competenties van Studenten in het Hoger Onderwijs door het volgen van een Practicummodule
Door globalisering is onze samenleving en
daarmee o.a. de studentpopulatie in het hoger
onderwijs, meer en meer cultureel divers geworden. Een meer diverse studentpopulatie
betekent echter niet dat er meer interculturele
student-interactie plaatsvindt (Glass et al.,
2013). Terwijl dergelijke interactie studenten
zou kunnen helpen bij de ontwikkeling van hun
interculturele sensitiviteit en competenties. In
het huidige onderzoek werd de ontwikkeling
van interculturele competenties onderzocht,
via het volgen van een practicummodule Intercultural Sensitivity & Competences met
daarin nadruk op interculturele interacties
tussen studenten. Daarbij bestudeerden we
exploratief of multiculturele kenmerken van
studenten, zoals de multiculturele persoonlijkheid, invloed hebben op de ontwikkeling
van deze competenties. Met behulp van een
quasi-experimenteel pretest / posttest design,
bestudeerden we een groep van 70 studenten
Sociale en Gedragswetenschappen van een
grootstedelijke Nederlandse universiteit. De
resultaten lieten zien dat het bevorderen van
betekenisvolle interculturele interacties tussen studenten – via de practicummodule – de
ontwikkeling van interculturele competenties
stimuleert. [...]