Vol 87 Nr 5 (2010)

Gepubliceerd: 2010-01-01

Artikel

  • Burgerschapscompetenties: de ontwikkeling van een meetinstrument

    G. Dam ten , F. Geijsel, R. Reumerman, G. Ledoux

    In dit artikel wordt de ontwikkeling van een meetinstrument voor burgerschapscompetenties van jongeren in de leeftijd van elf tot zestien jaar beschreven. Burgerschapscompetenties zijn gedefinieerd als het vermogen tot adequaat handelen in sociale situaties die zich voordoen in het dagelijkse leven. Uit de literatuur zijn vier sociale taken afgeleid die exemplarisch zijn voor de burgerschapspraktijken van jongeren: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen. Per sociale taak is gedefinieerd wat het adequaat kunnen vervullen van die taak veronderstelt aan kennis, attitude, vaardigheid en reflectie. Het verrichte onderzoek laat een betrouwbaar en valide meetinstrument zien voor het meten van aldus gedefinieerde burgerschapscompetenties

  • Over Belgen, Turken en schoonmoeders: Metalinguïstisch inzicht in de vroege adolescentie

    I.I.C.M. Milliano de , J.J.H. Kurvers

    This study investigated the metalinguistic abilities of 91 prevocational and pre-academic students from 7th and 9th grade. To prevent educational influences, we measured comprehension of joking riddles, ‘language of the playground’, rather than typical academic language performance. Preacademic students performed better than prevocational students, 9th graders better than 7th graders and riddles which require linguistic knowledge to resolve the joke were more difficult than riddles requiring world knowledge. The study also revealed that vocabulary was an important predictor of metalinguistic abilities, and that riddle comprehension and appreciation were weakly correlated. Furthermore, metalinguistic abilities and vocabulary size of pre-academic 9th graders was larger than of their peers from 7th grade, but this was not the case for prevocational students. Because vocabulary, grade and school track were related, it can be concluded that linguistic riddle comprehension is a valid and appropriate measurement of metalinguistic abilities of young adolescents.

  • Boekbespreking: The research-teaching nexus in the humanities and in the sciences

    A. Verburgh, J. Elen

    Een beetje ongewoon, worden in deze bespreking twee proefschriften besproken. Dit heeft zowel inhoudelijke als formele redenen. Inhoudelijk behandelen beide proefschriften hetzelfde thema, met name de relatie tussen onderwijs en onderzoek (de nexus). Formeel zijn ze beide gebaseerd op onderzoeksgegevens verzameld aan de Universiteit Leiden en zijn beide proefschriften op dezelfde plaats en op dezelfde dag verdedigd.

  • Plaatsing van leerlingen met een beperking in het reguliere onderwijs: De ontwikkeling van schoolvaardigheden, competentiebeleving en probleemgedrag

    E.H. Kroesbergen, L. Sontag, R.C.M. Steensel van , P.P.M. Leseman, S.H.G. Ven der van

    In dit artikel wordt gerapporteerd over een onderzoek naar de ontwikkeling van rugzakleerlingen in het basisonderwijs. De ontwikkeling van een aantal rugzakleerlingen (n = 68) is gedurende één schooljaar gevolgd. Met diverse cognitieve toetsen en vragenlijsten over gedragsproblemen en competentiebeleving is nagegaan of de ontwikkeling van rugzakleerlingen in het regulier onderwijs verschilde van die van rugzakleerlingen in het speciaal basisonderwijs (n = 50) en hoe die zich verhield tot die van reguliere leerlingen zonder beperkingen (n = 315). De resultaten tonen dat het cognitieve niveau van de rugzakleerlingen beter was dan dat van vergelijkbare leerlingen in het speciaal basisonderwijs, maar dat de ontwikkeling van beide groepen niet van elkaar verschilde en niet van de referentiegroep van reguliere leerlingen. Rugzakleerlingen in het reguliere onderwijs bleken zich wat betreft zelfbeeld ten opzichte van klasgenoten en leerlingen met een rugzakje in het speciaal basisonderwijs in de loop van het schooljaar ongunstiger te ontwikkelen.