Vol 83 Nr 6 (2006)
Artikel
-
Onderadvisering in de provincie Friesland
In dit artikel wordt op basis van het gegevensbestand VOCL’99 de vraag beantwoord of leerlingen in de provincie Friesland aan het eind van het basisonderwijs bij gelijke prestaties lagere adviezen krijgen dan de leerlingen in de rest van Nederland en, zo ja, welke factoren deze lagere adviezen verklaren. De resultaten van multilevelanalyses laten zien dat leerlingen met lage en met hoge leerprestaties een lager advies krijgen in Friesland dan in de rest van Nederland. Het verschil in advisering neemt enigszins af, nadat rekening wordt gehouden met de variabelen sociaaleconomische status, afkomst, zittenblijven, en streefniveau van de ouders. Echter, ook na controle voor deze variabelen blijven de lagere adviezen gehandhaafd. Daarnaast is onderzocht of de lagere adviezen in Friesland verklaard kunnen worden door de beroepenstructuur van de provincie of door verschillen in advisering tussen Randstedelijke en nietRandstedelijke gebieden. De resultaten wijzen uit dat dit niet het geval is.
-
De authoritatieve leerkrachtstijl: een model voor de studie van leerkrachtstijlen
In het onderwijs is er een trend om via activerende werkvormen zelfregulatieve vaardigheden te stimuleren. De implementatie van dergelijke werkvormen verloopt echter niet probleemloos en hun effecten zijn soms negatief. Daarom gaan we er van uit dat de context – en meer specifiek de leerkrachtstijl – waarbinnen de werkvormen aan bod komen, een essentiële bijdrage levert aan het stimuleren van zelfregulatieve vaardigheden. In deze bijdrage geven we een omschrijving van het begrip leerkrachtstijl aangezien er een gebrek is aan een theoretische achtergrond met betrekking tot het concept. Hiervoor doen we een beroep op theorieën over ouderlijke opvoedingsstijlen en de zelfdeterminatietheorie. Een integratie van beiden brengt drie leerkrachtstijldimensies aan het licht die invulling geven aan de leerkrachtstijl: autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid. Vervolgens tonen we aan hoe deze dimensies zelfgereguleerd leren faciliteren door in te spelen op de autonome motivatie. We besluiten het artikel met enkele onderzoeksvragen die naar boven komen vanuit het model.
-
Het effect van een jaar onderwijs op de wiskundeprestaties in groep 5 en 6 en de verschillen tussen scholen
Dit artikel laat zien hoe men meerniveau analyse, de standaardmethode om “schooleffecten” in kaart te brengen, kan combineren met onderbroken regressie (‘regression discontinuity’).Terwijl gebruikelijke meerniveau analyses uitsluitend een schatting van relatieve effecten opleveren (verschillen tussen scholen), kan met onderbroken regressie het effect van een jaar onderwijs gerelateerd worden aan een betekenisvol nulpunt. Met een combinatie van beide benaderingen wordt zowel het absolute effect als de spreiding ervan tussen scholen in kaart gebracht. Toepassing in Nederland vergt vanwege het hoge percentage zittenblijvers wel aanvullende assumpties. Secundaire analyses op data van TIMSS-95 (Third International Mathematics and Science Study) laten zien dat deze benadering verrassende inzichten oplevert over de effectiviteit van het Nederlandse basisonderwijs en de verschillen tussen scholen.