Vol 81 Nr 6 (2004)

Gepubliceerd: 2004-01-01

Artikel

  • Boekbespreking ‘Als je begrijpt wat ik bedoel

    H.A.A. Eerde van , M.H. Hajer

  • De bijdrage van doeloriëntaties, waargenomen eigen competentie, sociale vergelijking en affect aan de prestaties van mannelijke en vrouwelijke scholieren voor wiskunde en Nederlands

    A. Vrugt, F.J. Oort, L. Waardenburg

    Bij mannelijke en vrouwelijke vwo-leerlingen is onderzocht of er op het gebied van wiskunde en Nederlands twee motivationele “routes” werkzaam zijn, namelijk een die taakoriëntatie als beginpunt heeft en een met ego-oriëntatie als beginpunt. De resultaten wijzen uit dat deze routes werkzaam zijn bij de vrouwelijke leerlingen voor Nederlands en wiskunde, en bij mannelijke leerlingen voor Nederlands, maar niet bij de mannelijke leerlingen voor wiskunde. Tevens werd verwacht dat de relaties tussen de variabelen in de route die taakoriëntatie als beginpunt heeft, sterker zouden zijn bij consistentie tussen taak- en seksestereotypen - bij de mannelijke leerlingen voor wiskunde en bij de vrouwelijke leerlingen voor Nederlands - dan bij inconsistentie - bij mannelijke leerlingen voor Nederlands en bij vrouwelijke leerlingen voor wiskunde. Ook werd verwacht dat de relaties tussen de variabelen in de route die ego-oriëntatie als beginpunt heeft, sterker zouden zijn bij inconsistentie tussen taak- en seksestereotypen dan bij consistentie. De resultaten bieden ten dele steun voor de verwachtingen.

  • De ervaring van geïntensifieerde werkcondities: Het verhaal van een vernieuwingsgezinde school

    K. Ballet, G. Kelchtermans

    Leerkrachten hebben de voorbije jaren tal van veranderingen op zich zien afkomen. De impact van deze veranderende werkcondities is vaak ingrijpend. Een goed begrip van die impact is van groot belang voor de theorieontwikkeling over schoolorganisatie en lerarenidentiteit. Op basis van de intensificatiethesis van Apple (1986) werd een conceptueel kader ontwikkeld en empirisch verkend in de gevalsstudie van één Vlaamse basisschool. De studie concludeert dat de notie ervaring van geïntensifieerde werkcondities een meer adequate omschrijving vormt van de impact van de veranderingen. Centraal staat ervaring, waarmee we een prominente plaats geven aan de individuele betekenisgeving door de leerkracht. Kenmerkend voor deze ervaring is dat de eigen professionele identiteit vaak in het geding is. Bovendien laat deze ervaring de leerkracht emotioneel niet onverschillig. Via allerlei ‘coping’-strategieën tracht de leerkracht effectief en gericht om te gaan met die ervaring. Met de term werkcondities koppelen we deze ervaring aan de mediërende rol die de werkomstandigheden in de school kunnen spelen.

  • Boekbespreking 'Als je begrijpt wat ik bedoel. Een zoektocht naar verklaringen voor achterblijvende prestaties van allochtone leerlingen in het wiskundeonderwijs

    H.A.A. Eerde van , M.H. Hajer

  • De predictieve validiteit van cognitieve en niet-cognitieve voorspellers van het Toelatingsexamen “Arts en Tandarts” in Vlaanderen

    F. Lievens, T. Buyse

    Deze studie is de eerste grootschalige studie naar de validiteit van het Vlaams toelatingsexamen “Arts en Tandarts”. De steekproef bestaat uit alle studenten die hebben deelgenomen aan het toelatingsexamen tussen 1999 en 2003 en die vervolgens de opleiding geneeskunde zijn begonnen aan één van de Vlaamse universiteiten. De gevonden resultaten bevestigen dat cognitieve voorspellers valide instrumenten zijn bij selectie van studenten voor het medisch onderwijs. Een videoproef over interpersoonlijke vaardigheden is valide in latere jaren van de opleiding. Bovendien is deze videoproef een valide voorspeller in curricula waarbij vakken over interpersoonlijke vaardigheden ook meespelen om de studieresultaten te bepalen. Dit toont dat videoproeven een interessante en nuttige aanvulling kunnen vormen bij traditionele cognitieve voorspellers in selectie voor het hoger onderwijs

  • Internet als informatiebron in het onderwijs: Een verkenning van de literatuur

    E. Kuiper, M. Volman, J. Terwel

    Het gebruik van internet als informatiebron in het basis- en voortgezet onderwijs is de laatste jaren sterk toegenomen. Internet biedt echter geen vanzelfsprekende ondersteuning van leerprocessen van leerlingen, maar moet beschouwd worden als een ‘tool’ die onder bepaalde voorwaarden een bijdrage kan leveren aan die leerprocessen. In deze review gaan we na wat er bekend is over de eisen die het gebruik van internet als informatiebron in de onderwijssituatie stelt aan de begeleiding van leerlingen. We betrekken daarbij zowel empirisch onderzoek dat laat zien wat de beperkingen zijn van zoekstrategieën die kinderen feitelijk gebruiken als meer theoretische literatuur die aan de hand van de specifieke kenmerken van internet probeert te komen tot aanwijzingen voor de inrichting van het onderwijs. We concluderen dat leerlingen zowel ondersteuning nodig hebben bij de keuze en het gebruik van strategieën bij het zoeken op internet als bij het ontwikkelen van ‘information literacy’. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op de vraag hoe internetgebruik zo begeleid kan worden dat het bijdraagt aan het ontwikkelen van valide, diepgaande en voor leerlingen betekenisvolle kennis.