Van kinderen naar leerkrachten met speciale onderwijsbehoeften

Auteurs

  • L. Batstra
  • E. D. Thoutenhoofd

DOI:

https://doi.org/10.59302/ps.v100i1.13993

Trefwoorden:

inclusief onderwijs, speciale onderwijsbehoeften, medicalisering

Samenvatting

Inclusief onderwijs betekent dat alle kinderen op een reguliere school in hun eigen buurt onderwijs volgen. In Nederland zijn verschillende pogingen gedaan om dit in de praktijk te brengen: het Weer Samen Naar School beleid, de Leerlinggebonden Financiering (de rugzakjes) en, meest recentelijk, de wet op Passend Onderwijs. Al deze uitwerkingen zijn echter gericht op het individuele model van inclusief onderwijs, met als afwijkend ervaren kenmerken of eigenschappen van kinderen als uitgangspunt. Hiermee is eerder meer exclusie dan inclusie bewerkstelligd. Dit artikel pleit voor het sociale model van inclusie. Scholen zijn dan  ingericht op omgaan met diversiteit en bieden een context waarin geen individuele barrières bestaan voor deelname aan onderwijs. Een eerste wezenlijke stap om de focus van individueel naar het sociaal vormgeven van inclusief onderwijs te verleggen, is om voortaan te spreken van leerkrachten in plaats van kinderen met speciale onderwijsbehoeften.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-28

Citeerhulp

Batstra, L. ., & Thoutenhoofd, E. D. . (2023). Van kinderen naar leerkrachten met speciale onderwijsbehoeften. Pedagogische Studiën, 100(1), 125–136. https://doi.org/10.59302/ps.v100i1.13993

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage