Lesson Study verbindt!
Samen werken en samen leren via Lesson Studies als grensobject tussen opleidingsinstelling en onderwijspraktijk
DOI:
https://doi.org/10.59302/590hgq69Trefwoorden:
Lesson Study, Grensobject, Lerarenopleiding, Etnografisch onderzoek, Rijke beschrijvingenSamenvatting
De leerkracht-in-opleiding pendelt voortdurend heen-en-weer tussen de opleidingsinstelling en de onderwijspraktijk. Het is geen gemakkelijke opgave voor deze studenten om de doelen en verwachtingen vanuit beide contexten met elkaar te verbinden. In deze exploratieve studie onderzoeken we hoe Lesson Study fungeert als brug tussen opleidingsinstelling en onderwijspraktijk. Dit deden we door twee Lesson Study-trajecten in de deeltijdopleiding tot leerkracht basisonderwijs, gericht op rekenen-wiskunde en muziek, te volgen middels een etnografische onderzoeksaanpak, waarbij de eigenschappen robuustheid en flexibiliteit van grensobjecten als analysekader werden benut. Onderzoeksgegevens bestonden uit (1) observaties, (2) interviews, en (3) documenten en artefacten, op basis waarvan we rijke beschrijvingen construeerden per Lesson Study-traject en deze duidden in co-analyse. In de vergelijking tussen de beide Lesson Study trajecten is robuustheid zichtbaar in het samenkomen als opleiders met studenten, het inzoomen op de praktijk van studenten, en het integreren van verschillende expertises en rollen. In de vergelijking binnen de beide lesson study-trajecten is robuustheid zichtbaar in ervaren ruimte voor het experimenteren in de verschillende fasen van de Lesson Study-cyclus. Flexibiliteit kwam tot uiting doordat binnen de casussen in de afzonderlijke opleidingscontexten verschillende accenten werden gelegd. We onderstrepen het belang van Lesson Study als verbinder tussen het leren in twee opleidingscontexten.