Kritisch omgaan met leermiddelen: de rol van academische experts

Auteurs

  • W. Smets

DOI:

https://doi.org/10.59302/3wvn4e55

Trefwoorden:

leermiddelen, onderwijskwaliteit, onderwijskundig ontwerpen

Samenvatting

Het leermiddelendebat is een voorbeeld van hoe complex beleidsvraagstukken in onderwijs zijn. De kwaliteit van leermiddelen kan niet afgemeten worden aan één of enkele parameters: tal van factoren bepalen hoe leermiddelen bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs, niet in het minst wat betrokkenen zelf daarbij belangrijk vinden. In deze bijdrage wordt verkend waarom het leermiddelendebat zo complex is, en aangetoond dat wetenschappelijke vragen vaak tekortschieten om deze complexiteit te overschouwen. Toch kan wetenschap belangrijke inzichten bieden: verschillende disciplines van de onderwijswetenschappen kunnen inzichten aanreiken over de kwaliteit van leermiddelen. Wetenschappelijk onderzoek van leermiddelen kan bestaande praktijken beschrijven, analyseren en generaliseren. Wetenschappelijke theorie kan ook helpen begrijpen en verklaren wat goed of fout loopt in de praktijk.  Het is uiteindelijk aan de actoren op het microniveau [de school, de leraar] om kritisch met de selectie van leermiddelen om te gaan. Sterke professionele leraren zijn een cruciale voorwaarde daarvoor. In deze bijdrage worden daarom worden drie routes beschreven van wat onderwijsexperts kunnen doen om bij te dragen aan de verbetering van de kwaliteit van leermiddelen.

Downloads

Gepubliceerd

2024-09-15

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage

Citeerhulp

Smets, W. (2024). Kritisch omgaan met leermiddelen: de rol van academische experts. Pedagogische Studiën, 101(2), 162-176. https://doi.org/10.59302/3wvn4e55