Vol 98 Nr 4 (2021)
Artikel
-
Het Keuzedeel Voorbereiding HBO: een verbetering van de kwaliteit van studiekeuzeprocessen van mbo’ers?
Dit artikel rapporteert een onderzoek naar
de mogelijke bijdrage van het Keuzedeel
Voorbereiding Hbo aan de kwaliteit van
studiekeuzeprocessen bij laatstejaars mbostudenten uit het economische domein. Het
overkoepelende doel van dit keuzedeel is
het bevorderen van een soepele transitie van
mbo naar hbo. Met identiteitsontwikkeling als
theoretisch uitgangspunt is met een mixedmethods onderzoeksdesign onderzoek verricht naar de ontwikkeling van exploratie en
commitment in het studiekeuzeproces. Er was
op het mbo een meting voorafgaand en na het
keuzedeel. Het kwalitatieve onderzoek heeft
inzicht gegeven in de achterliggende beweegredenen in het studiekeuzeproces. Mbo’ers
uit het economische domein blijken weinig
te exploreren en niet tot sterke commitments
komen, de zogenoemde diffusion status. De
kwantitatieve data tonen een significant verschil in commitment voor en na het keuzedeel.
De kwalitatieve data laten zien dat het keuzedeel enigszins heeft aangezet tot exploratie.
Na het keuzedeel praten meer respondenten
met anderen over de studiekeuze en er worden plannen gemaakt voor proefstuderen of
opendagbezoek. Weinig mbo’ers benoemen
het keuzedeel zelf als oriëntatiemogelijkheid.
Dit kan te maken hebben met het verplichte
karakter van het keuzedeel, met gevolgen
voor de laag blijvende exploratie- en commitmentscores na het keuzedeel. Daarnaast
blijken de lage exploratie-en commitmentscores kenmerkend voor deze economische mbostudenten. -
Wat heeft de invoering van passend onderwijs in Nederland opgeleverd voor leerlingen?
De Wet passend onderwijs die in Nederland
in 2014 in werking is getreden betreft een
stelselverandering in het onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
In een breed opgezet evaluatieprogramma
is tussen 2015 en 2020 onderzocht wat de
impact van dit beleid is geweest voor leerlingen. Methoden die hiervoor zijn ingezet
zijn secundaire analyses van stroom- en
loopbaangegevens van leerlingen, surveys
bij leraren en andere onderwijsprofessionals, en interviews met leerlingen en leraren.
Het onderzoek laat zien dat passend onderwijs op leerlingenniveau nog niet tot veel
verandering heeft geleid. Kort na de invoering daalde de instroom in het speciaal onderwijs, maar die daling heeft niet doorgezet
en recent is weer sprake van een stijging. Het
aantal thuiszitters stijgt eveneens, tegen de
beleidsbedoelingen in. In het basisonderwijs
hebben leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften lagere prestaties dan de overige
leerlingen. Dit geldt meer voor begrijpend
lezen dan voor rekenen. Er is nog geen sprake
van een afname van dit verschil. Wel voelen
de meeste leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zich goed geholpen op hun
school en sommige leerlingen rapporteren
ook een positief effect op hun leerprestaties.
Een verandering in de tijd is dat de aard van
de ondersteuningsbehoeften van leerlingen
verschuift, net als de zwaarte. -
Meting van burgerschapscompetenties van jongeren in het middelbaar beroepsonderwijs
In dit artikel staan de burgerschapscompetenties van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) centraal. Onder burgerschap
worden de competenties verstaan die nodig
zijn om, ondanks verschil, vreedzaam en constructief met anderen te kunnen samenleven.
We beschrijven de constructie van een instrument voor meting van burgerschapscompetenties in het mbo en de resultaten daarvan.
Het theoretisch raamwerk is ontleend aan een
bestaand meetinstrument voor het funderend
onderwijs. Het conceptuele kader beschrijft
drie taken die representatief zijn voor burgerschap in het mbo: ‘democratisch handelen’,
‘maatschappelijk verantwoord handelen’ en
‘omgaan met maatschappelijke vraagstukken’.
Het ontwikkelde instrument is afgenomen
onder 2500 studenten op een brede doorsnede van mbo-instellingen. De psychometrische
eigenschappen zijn goed. De verschillende
componenten hangen samen, waarbij kennis
een meer autonome plaats inneemt naast burgerschapsattituden en vaardigheid. Vrouwelijke studenten scoren grosso modo hoger dan
mannen. De burgerschapscompetenties van
studenten in uiteenlopende opleidingen lijken
veel op elkaar. Het onderzoek laat zien dat
meting van de burgerschapscompetenties van
mbo-studenten mogelijk is, en stelt in staat de
burgerschapscompetenties van groepen studenten met uiteenlopende achtergrondkenmerken en uit uiteenlopende opleidingen in
kaart te brengen. Daarmee wordt het mogelijk
groepen en instellingen te vergelijken en onderzoek te doen naar kenmerken van effectief
burgerschapsonderwijs in het mbo. -
Effectiveness of reasonable accommodations in students with ADHD: an experimental and intervention study
Students with ADHD are more likely to
underperform and drop out of higher
education. Reasonable accommodations are
used to help them deal with this challenge.
However, the evidence base for the
effectiveness of reasonable accommodations
is limited, even for the popular extended
examination duration. Therefore, we
examined the effect of a test-taking strategy
training during extended examination
duration. Compared to the standard time
condition, the trained group (n=23) improved
its time-using strategies more than the
untrained group (n=23) and consequently
performed slightly better on a simulation
exam. Next, effectiveness of separate room
test-taking was investigated. Performance on
a simulation exam did not differ in a whole
group versus a separate room test-taking
condition for students with and without
ADHD (twice n=15). Combined, these results
tentatively indicate that the effectiveness of
frequently used accommodations is limited
but potentially can be increased if they are
part of a more comprehensive support plan.