Het Keuzedeel Voorbereiding HBO: een verbetering van de kwaliteit van studiekeuzeprocessen van mbo’ers?

Auteurs

  • J. Slijper
  • E. S. Kunnen

Trefwoorden:

middelbaar beroepsonderwijs, identiteitsontwikkeling, exploratie, commitment, studiekeuzeproces

Samenvatting

Dit artikel rapporteert een onderzoek naar de mogelijke bijdrage van het Keuzedeel Voorbereiding Hbo aan de kwaliteit van studiekeuzeprocessen bij laatstejaars mbo-studenten uit het economische domein. Het overkoepelende doel van dit keuzedeel is het bevorderen van een soepele transitie van
mbo naar hbo. Met identiteitsontwikkeling als theoretisch uitgangspunt is met een mixed-methods onderzoeksdesign onderzoek verricht naar de ontwikkeling van exploratie en commitment in het studiekeuzeproces. Er was op het mbo een meting voorafgaand en na het keuzedeel. Het kwalitatieve onderzoek heeft inzicht gegeven in de achterliggende beweegredenen in het studiekeuzeproces. Mbo’ers uit het economische domein blijken weinig te exploreren en niet tot sterke commitments
komen, de zogenoemde diffusion status. De kwantitatieve data tonen een significant verschil in commitment voor en na het keuzedeel. De kwalitatieve data laten zien dat het keuzedeel enigszins heeft aangezet tot exploratie. Na het keuzedeel praten meer respondenten met anderen over de studiekeuze en er worden plannen gemaakt voor proefstuderen of opendagbezoek. Weinig mbo’ers benoemen het keuzedeel zelf als oriëntatiemogelijkheid. Dit kan te maken hebben met het verplichte
karakter van het keuzedeel, met gevolgen voor de laag blijvende exploratie- en commitmentscores na het keuzedeel. Daarnaast blijken de lage exploratie-en commitmentscores kenmerkend voor deze economische mbo-studenten.

Downloads

Gepubliceerd

2021-10-10

Citeerhulp

Slijper, J., & Kunnen, E. S. (2021). Het Keuzedeel Voorbereiding HBO: een verbetering van de kwaliteit van studiekeuzeprocessen van mbo’ers?. Pedagogische Studiën, 98(4). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13711

Nummer

Sectie

Artikel