Vol 87 Nr 3 (2010)

Gepubliceerd: 2010-01-01

Artikel

  • De taalkundige onderbouwing van spellingregels. De officiële uitleg van de spelling van tussenklanken in samenstellingen in het Groene Boekje vergeleken met de uitleg in de Van Dale Basisspellinggids

    A. Neijt, S. Kroon

    De uitleg in het Groene Boekje (GB) van de spellingregels voor de tussen-n in samenstellingen maakt gebruik van minder categorieën en lijkt dus eenvoudiger dan de uitleg in de Van Dale Basisspellinggids (VDB). In taalkundig opzicht is GB echter minder goed. We hebben het effect van beide methodes onderzocht door leerlingen te vergelijken die in een schriftelijke spellingles de ene of de andere methode volgden. Het blijkt dat VDB beter is. De uitleg van GB leidt niet tot blijvende resultaten bij zwakke spellers. Bij goede spellers werkt de methode zelfs averechts. Voor de leerbaarheid doet de aard van de regels er dus meer toe dan het aantal categorieën dat onderscheiden wordt. Aan deze conclusie verbinden we een pleidooi voor spelling-onderwijs met aandacht voor taalkundige patronen. Omdat de uitleg van GB bedoeld is voor het brede publiek, is het bovendien wenselijk dat deze in een volgende editie wordt verbeterd

  • Effecten van toezicht op het basisonderwijs

    M. Ehren

    Dit paper presenteert de resultaten van een onderzoek naar schoolverbetering als gevolg van toezicht op het basisonderwijs. Met behulp van case studies werd onderzocht of toezicht tot effecten leidt en welke kenmerken van scholen en toezicht daaraan bijdragen. Uit de case studies bleek dat toezicht in alle scholen leidde tot verbeterprocessen. De verandercapaciteit en de omgeving van de school bleken in deze studie geen invloed te hebben op de verbeterprocessen die een school ontwikkelt na een inspectiebezoek. Scholen voerden de meeste verbetering doorwanneer de inspecteur over zwakke puntenfeedback en verbetersuggesties geeft, deze punten met een onvoldoende beoordeelt, en over deze punten met de school afspraken maakt over verbetering.

  • Een kritische discoursanalyse van het onderwijstijdschrift Klasse: ontwikkelen van een analytisch kader

    A. Verckens, M. Simons, G. Kelchtermans

    In dit artikel wordt de werking van het discours in het onderwijstijdschrift Klasse geanalyseerd. Dit tijdschrift is een uitgave van de Vlaamse onderwijsoverheid en bedoeld als informatie- en communicatie-instrument met de onderwijspraktijk. In een pilootstudie van vier nummers van Klasse ontwikkelden we een aangepaste versie van het methodologisch kader van kritische discoursanalyse, met als doel de orde van discours van het tijdschrift te bestuderen. Deze orde van discours wordt afgeleid uit een gedetailleerde analyse van de tekstkenmerken van het tijdschrift. We beschrijven zowel het kader voor de tekstanalyse als de vertogen, genres en profielen die de aspecten van de discoursanalyse uitmaken en illustreren ze aan de hand van concrete tekstfragmenten uit Klasse. Ten slottegaan we in op hoe aan de hand van dit analytisch kader de impliciete positioneringen van de overheid en het onderwijsveld zichtbaar worden, waardoor een beter inzicht ontstaat in de huidige relatie tussen de overheid en de onderwijspraktijk.