Syntheseschrijven in het hoger secundair onderwijs in Nederland in kaart gebracht Een nationale peiling naar tekstkwaliteit, schrijfproces en schrijverskenmerken

Auteurs

  • N. Vandermeulen
  • S. de Maeyer
  • E. van Steendam
  • M. Lesterhuis
  • H. van den Bergh
  • G. Rijlaarsdam

Samenvatting

Het schrijven van een synthesetekst - een tekst waarin informatie uit verschillende bronnen geïntegreerd wordt - maakt deel uit van het curriculum in het Nederlandse vwo-onderwijs. Deze studie bestaat uit een nationale peiling naar de synthesevaardigheid in de drie hoogste leerjaren van het vwo. Het doel van deze studie was om drie aspecten van syntheseschrijven in kaart te brengen: tekstkwaliteit, schrijfproces en leerlingperspectief op schrijven. Een representatieve steekproef van 658 leerlingen nam deel; elke leerling schreef vier teksten. Teksten werden beoordeeld met behulp van tekstschalen met benchmarks; het schrijfproces werd geregistreerd met keystroke logging; en de perspectieven van de leerlingen op schrijven werden gemeten met een vragenlijst. Via multilevel analyses gingen we het effect van leerjaar, geslacht en tekstgenre (argumentatieve/ informatieve synthese) na op tekstkwaliteit en schrijfproces, en het effect van leerjaar en geslacht op de perspectieven. Deze nationale peiling is een beschrijvend onderzoek dat inzicht biedt in de huidige stand van zaken omtrent syntheseschrijven: hoe presteren leerlingen op synthesetaken?, hoe schrijven ze syntheseteksten?, en wat zijn hun perspectieven op het schrijven van een synthesetekst? Bovendien dient deze studie ook als baseline voor toekomstig onderzoek.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vandermeulen, N., de Maeyer, S., van Steendam, E., Lesterhuis, M., van den Bergh, H., & Rijlaarsdam, G. (2023). Syntheseschrijven in het hoger secundair onderwijs in Nederland in kaart gebracht Een nationale peiling naar tekstkwaliteit, schrijfproces en schrijverskenmerken. Pedagogische Studiën, 97(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13679