Burgerschapsvorming in meervoud. Democratische vorming op de scholen van Teachers College New York (1917-1947)

Auteurs

  • P.D. van Rees

Trefwoorden:

burgerschapsvorming, democratische vorming, experimentele scholen, onderwijsgeschiedenis

Samenvatting

In deze bijdrage worden aan de hand van drie scholen in New York tijdens het Interbellum verschillende perspectieven op en praktijken van democratische vorming uiteengezet. De drie scholen waren verbonden aan Teachers College waar verschillende groepen onderwijswetenschappers en 
–filosofen invloedrijke theorieën formuleerden. Aan de hand van archiefmateriaal en historische publicaties wordt nagegaan hoe wetenschappelijke inzichten werden omgezet in verschillende varianten van democratische burgerschapsvorming.
Op Lincoln werden inzichten van het child-development kamp gecombineerd met een society-centered curriculum. Dit leidde tot een praktijk van democratische vorming rond maatschappelijk relevante thema’s en zelfbestuur, gericht op het ontwikkelen van een uitgesproken maatschappij- en zelfkritische houding. Op Horace Mann for Boys werden inzichten van de humanisten en de social
efficiency beweging in praktijk gebracht.
Democratisch burgerschap was gebaseerd op erkenning van de reële verschillen tussen mensen en het ontwikkelen van persoonlijke deugden als discipline, eerbied en doorzettingsvermogen. Onderwijs op Horace Mann for Girls overlapte met het child-development kamp door een constante gerichtheid op de sociale ontwikkeling van de leerlingen.
Zeggenschap over eigen activiteiten werd gecombineerd met een nadruk op zelfbeheersing en maatschappelijke verantwoordelijkheid voor minderbedeelden. Deze resultaten geven aanleiding tot reflectie op het huidige debat over burgerschapsvorming in Nederland. 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2021-09-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

van Rees, P. (2021). Burgerschapsvorming in meervoud. Democratische vorming op de scholen van Teachers College New York (1917-1947). Pedagogische Studiën, 98(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13706