Lerarenopleiders en studenten in gesprek over discontinuïteit in de ontwikkeling als leraar

Auteurs

  • M.M. Rijswijk van
  • L.H. Bronkhorst
  • J. Tartwijk van
  • S.F. Akkerman

Trefwoorden:

studenten lerarenopleiding, dis/continuïteit, doorgaande ontwikkeling, student teachers, dis/continuity, developmental progress

Samenvatting

Tijdens hun opleiding tot leraar ervaren studenten vrijwel dagelijks uitdagingen in hun ontwikkeling. Soms leidt dit tot een ervaring van discontinuïteit: een gevoel van inconsistentie in huidige of te ontwikkelen eigenschappen die als relevant voor het beroep worden ervaren. Dergelijke ervaringen kunnen een impuls voor groei geven, maar ook leiden tot stagnerende ontwikkeling en eventueel het verlaten van het beroep. In dit onderzoek verkenden we hoe studenten en opleiders ervaringen van discontinuïteit benoemen en verkennen, om doorgaande ontwikkeling mogelijk te maken. We analyseerden honderdtien sequenties uit authentieke begeleidingsgesprekken en uit de inhoudsanalyse bleek dat het meestal de studenten zelf (81/110) zijn die ervaringen van discontinuïteit in het gesprek aan de orde stellen. We identificeerden drie strategieën voor het verder bespreken van de ervaring: vertrouwen op wat er al was of wat er nog komen zal, compenseren door aandacht te besteden aan andere kwaliteiten en vaardigheden en herwaarderen van de aard en bedreiging van de ervaring van discontinuïteit zelf. De strategieën werden meestal gecombineerd gebruikt en zorgden ervoor dat er ruimte ontstond om ook (weer) continuïteit te ervaren. De resultaten van deze studie geven inzicht in hoe opleiders en studenten samen doorgaande ontwikkeling mogelijk (kunnen) maken bij ervaringen van discontinuïteit.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rijswijk van , M., Bronkhorst, L., Tartwijk van , J., & Akkerman, S. (2023). Lerarenopleiders en studenten in gesprek over discontinuïteit in de ontwikkeling als leraar. Pedagogische Studiën, 96(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13979