De kijk van directeurs en leraren op prestatieverwachtingen voor leraren. Een verkennend onderzoek in het secundair onderwijs in Vlaanderen.
Trefwoorden:
teacher performance, performance expectations, performance mangement, school leadership, leraarpresentaties, prestatieverwachtingen, prestatiemanagement, schoolleiderschapSamenvatting
Onderzoek wijst uit dat het definieren en communiceren van prestatieverwachtingen voor leraren belangrijke voordelen kan hebben voor scholen. Leraarprestatie is echter een complex construct, en scholen in Vlaanderen hebben autonomie in het definiëren van prestatieverwachtingen, maar onderzoek naar de verwachtingen die directeurs en leraren zelf hebben t.a.v. leraren is schaars. Daarom focust deze studie zich op wat directeurs en leraren van leraren verwachten, en of verwachtingen van directeurs duidelijk zijn voor leraren. De bevindingen van onze interviews met directeurs en leraren in 4 secundaire scholen in Vlaanderen tonen aan dat verwachtingen contextgebonden en subjectief zijn. Verwachtingen op gebied van lesgeven zijn gelijkaardig voor alle leraren in scholen, terwijl verwachtingen van schoolteamprestaties meer leraarafhankelijk, discutabel en divers zijn. Bovendien zijn de verwachtingen van directeurs niet altijd duidelijk voor leraren, in het bijzonder voor meer ervaren leraren. Tenslotte tonen onze resultaten aan dat leraren zelf ook de verwachtingen in hun school beïnvloeden. We bediscussiëren belangrijke aspecten van het managen van prestatieverwachtingen, alsook implicaties voor onderwijsbeleid, -onderzoek en -praktijk.