Het bevorderen van de gezonde ontwikkeling van kinderen: een preventieve aanpak

Auteurs

  • M. Junger

Trefwoorden:

sociaal beleid, voorschoolse educatie, jeugdgezondheidszorg, multi-problem gezinnen, social policy, preschool education, youth health care, multi-problems families

Samenvatting

Het doel van dit artikel is om op het belang te wijzen van de eerste levensjaren en de impact van deze jaren op de langere termijn. Vervolgens wordt een aanzet gegeven voor het vormen van een proactief beleid voor kinderen die worden geboren in achterstandsituaties. Modern onderzoek legt de basis voor de drie stellingen die passen bij de visie van Philip Kohnstamm. Het belang van de eerste levensjaren voor de ontwikkeling van individuen, het belang van goed onderwijs en de noodzaak van een multidisciplinaire benadering omdat problemen en uitkomsten nauw met elkaar samenhangen. Een preventief beleid moet breed zijn en zich richten op gezondheid, op opvoedingsvaardigheden en op het verbeteren van de leefomstandigheden van kinderen en hun ouders. Experimentele studies laten zien dat preventieve interventies positieve uitkomsten hebben in termen van sociale, cognitieve, gezondheids- en economische effecten. Een proactief, preventief beleid kan men opvatten als een moderne variant van het beschavingsoffensief, waar ook Kohnstamm het over had. Dat blijkt als men dit beleid legt naast de twee zwaartepunten van de ideologie van de volksverheffing van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, waar Kohnstamm een prominente rol vervulde: huiselijkheid en gezondheidsleer. Als men huiselijkheid als gezin en opvoeding wil beschouwen dan past het bij de hier voorgestelde aanpak.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Junger, M. (2023). Het bevorderen van de gezonde ontwikkeling van kinderen: een preventieve aanpak. Pedagogische Studiën, 95(5/6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14067