Persoon-groepdissimilariteit in de betrokkenheid bij pesten en de relatie met sociale status

Auteurs

  • M. Sentse
  • R. Scholte
  • C. Salmivalli
  • M. Voeten

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze studie is het persoon-groepdissimilariteit-model getoetst voor de relatie tussen enerzijds pesten en gepest worden en anderzijds sociale status. Dit model veronderstelt dat kinderen meer verworpen zullen worden door klasgenoten wanneer zij gedrag laten zien dat afwijkt van de groepsnorm. De onderzoeksgroep bestond uit 2.578 jonge adolescenten in 109 middelbare klassen. Vanwege de geneste data en het gelijktijdig toetsen van individuele en groepseffecten is meerniveau-analyse gebruikt. De resultaten zijn conform de hypothesen gebaseerd op het theoretische model. Groepsnormen (gedrag op klasniveau) bleken de relatie tussen betrokkenheid bij pesten en sociale status te beïnvloeden: adolescenten die pestten, werden verworpen door klasgenoten in klassen waarin pesten niet normatief was. In klassen waarin pesten normatief was, werden adolescenten die pestten minder verworpen of zelfs leuk gevonden. Dit gold ook voor gepest worden, al werden slachtoffers van pesten nog steeds verworpen, zelfs wanneer gepest worden normatief was. In de discussie worden suggesties voor toekomstig onderzoek en interventies gegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sentse, M., Scholte, R., Salmivalli, C., & Voeten, M. (2023). Persoon-groepdissimilariteit in de betrokkenheid bij pesten en de relatie met sociale status. Pedagogische Studiën, 85(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14468