Gesprekken over woordbetekenissen tijdens rekenlessen in multi-etnische klassen

Auteurs

  • E. Elbers
  • M. Haan de

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel onderzoeken we gesprekken over woordbetekenissen tijdens rekenlessen in groepen 7 en 8 van een multi-etnische basisschool. De analyse is gebaseerd op 40 uur geluids- en video-opnamen van klasinteracties (zowel klassikale instructie als samenwerking van leerlingen in kleine groepjes). Wij observeerden 19 gesprekken over woordbetekenissen tijdens het werk van de groepjes. In groepjes met allochtone en autochtone leerlingen werden de autochtone leerlingen aangesproken als taalexperts. Gesprekken over woordbetekenissen kwamen ook voor in groepjes met uitsluitend allochtone leerlingen. De gesprekken over woordbetekenissen lieten vijf patronen zien: 1) het negeren van een vraag over de betekenis van een woord, 2) het verduidelijken van de betekenis met een gebaar of door aanwijzen, 3) het uitleggen van de betekenis, 4) non-verbale betekenisonderhandeling en 5) discussiëren. In vrijwel geen van de gevallen werd de betekenis van een woord verhelderd door te verwijzen naar de alledaagse betekenis van het woord. In plaats daarvan richtten de gesprekken zich direct op de gespecialiseerde betekenis die het woord had in de context van de rekenles.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Citeerhulp

Elbers, E., & Haan de , M. (2023). Gesprekken over woordbetekenissen tijdens rekenlessen in multi-etnische klassen. Pedagogische Studiën, 85(5). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/14489

Nummer

Sectie

Artikel