Asynchrone discussiegroepen: een onderzoek naar de invloed op cognitieve kennisverwerking

Auteurs

  • T. Schellens
  • M. Valcke

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt een onderzoek beschreven waarbij 300 studenten gedurende vijf maanden in 38 elektronische discussiegroepen werkten aan strikt uitgewerkte samenwerkingsopdrachten. De transcripts van negen groepen voor drie van de zes thema’s werden in een kwalitatieve analyse betrokken. Daarbij werden 3552 analyse-eenheden gecodeerd volgens twee analysemodellen: Fahy, Crawford, Ally, Cookson, Keller en Prosser (2000), en Veerman en Veldhuis-Diermanse (2000). Beide modellen worden in deze studie verankerd in het cognitieve flexibiliteitsmodel van Spiro. Het onderzoek, waarbij veel aandacht is besteed aan de betrouwbaarheid van de coderingen (α = .8 tot .9), richtte zich op het toetsen van zeven hypothesen. De resultaten bevestigen een grote taakgerichtheid van de discussiegroepen en aandacht voor hogere fasen van kennisopbouw. De discussieactiviteiten worden intenser, taakgerichter en in bepaalde mate nog meer gericht op de hogere fasen van kennisopbouw. Kleinere groepen werken significant beter samen dan grotere groepen. De discussie duidt op een aantal methodologische problemen, bijvoorbeeld het niet kunnen controleren voor interactieeffecten ten aanzien van de inhoud van de discussiethema’s. Suggesties voor vervolgonderzoek en implicaties van de resultaten voor de onderwijspraktijk worden voorgesteld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schellens, T., & Valcke, M. (2023). Asynchrone discussiegroepen: een onderzoek naar de invloed op cognitieve kennisverwerking. Pedagogische Studiën, 79(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14763