Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek
Samenvatting
Wat zijn nu de belangrijkste veranderingen in deze nieuwe editie en zijn deze veranderingen ook verbeteringen? In het eerste gedeelte van het boek,bestaande uit de eerste drie hoofdstukken, zijn enkele belangrijke verbeteringen aangebracht. Werd inde eerste editie begonnen met een uiteenzetting overde spelregels en kernbegrippen die bij het inrichtenvan wetenschappelijk onderzoek in het geding zijn,in de huidige versie ligt het startpunt veeleer bij dedoelstellingen van de onderzoeker en de gebruikersvan de resultaten. Met andere woorden, gaat het omfundamenteel of praktijkgericht onderzoek en miktde onderzoeker met zijn resultaten op gebruik doorbijvoorbeeld beleidsinstanties en hulpverleners of isde 'wetenschap' de belangrijkste afnemer? Ook de inhet onderzoeksproces te onderscheiden fasen (de'empirische cyclus') worden nu aan het begin vanhet eerste hoofdstuk geïntroduceerd, waardoor delezer al meteen een eerste (globaal) overzicht heeftvan het onderzoeksproces. Daarna volgt de auteurin grote lijnen het betoog uit de eerste editie. In hethoofdstuk over problemen, verklaringen en theorieën worden nu meer typen verklaringen besproken(bijvoorbeeld ook historischgenetische en elliptische verklaringen) en de behandeling van het begrip'causaliteit' is in de huidige versie beter te begrijpen.Hiertoe draagt zeker ook bij dat de moeizamebespreking van het disjunctie en conjunctiemodeluit de eerste editie nu is weggelaten. Terecht gehandhaafd is de uiteenzetting over het onderzoek vanHirschi naar de oorzaken van criminaliteit, met hetdoel om het werken met theorieën in empirischonderzoek te illustreren. Het gedeelte over modellenwordt gekenmerkt door een inzichtelijker presentatie van de informatie en het gebruik van voorbeelden uit de onderzoekspraktijk waaraan het modelgebruik wordt geïllustreerd. Met deze voorbeeldenmaakt de auteur het de lezer weliswaar niet makkelijk, maar het inzicht in het gebruik van modellen iser zeker mee gediend.