Berufspädagogen in de Bondsrepubliek. Impressies van een congres over onderzoeksbeleid en tripartisering
Samenvatting
Deze commissie is uitdrukking van het feitdat in (West)Duitsland per traditie meeraandacht aan het beroepsgerichte onderwijswordt besteed dan bij ons. Dit geldt vooralvoor de nauwer met het bedrijfsleven verbonden vormen van onderwijs en opleiding alsbijvoorbeeld het relatief omvangrijke leerlingwezen. De relatie tussen het hoger onderwijsen het bedrijfsleven is binnen de in politiek enmaatschappelijk opzicht meer gepolariseerdeBondsrepubliek vrij ambivalent. Binnen deBWP met haar ruim 130 leden van diverse disciplinaire (onderwijs)politieke en methodologische pluimage blijken de meningen over derelatie tussen onderwijs en economie/arbeidnogal verschillend te zijn. In de zeventigerjaren leidde dit tot felle discussies. Begrippenals Betriebspädagogik, Berufspädagogik enArbeitspädagogik weerspiegelen bijvoorbeeldverschillen in invalshoek. Inmiddels is de discussie zakelijker geworden, mede als gevolgvan het kleiner worden van de afstand tussen'school and employment based' leren en detoenemende betekenis van scholing voor volwassenen. In ons land ontbreekt een geïnstitutionaliseerd forum als de BWP. De leden vande BWP publiceren primair in het Zeitschriftfür Berufs und Wirtschaftspädagogik en verder onder meer in het Zeitschrift Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis van hetBIBB en het Zeitschrift für Pädagogik.