De school met den bijbel in historisch-pedagogisch perspectief. Ontstaan en voortbestaan van het protestants-christelijke lager onderwijs in Nederland
Samenvatting
De schoolstrijd blijkt een interessant object van studie. Er is reeds veel over geschreven. Vooral protestanten voelen zich aangetrokken tot wat zij hunnegentiendeeeuwse heroïsche strijd om het onderwijsleerinstituut achten. Het proefschrift van Stilmakan aan de reeks worden toegevoegd. Ook hij houdtzich als protestant weer eens bezig met het ontstaanen voortbestaan van het protestantschristelijke lager onderwijs. Veel nieuws wordt echter niet geboden. De historische ontwikkeling is bekend. Deauteur Iaat nog eens zien hoe zeer de schoolstrijd eenreligieusjuridische aangelegenheid is geweest. Depogingen van koning Willem 1 en zijn ministers omeen Nederlandse eenheid in het religieuze te bewerkstelhgen worden door een kleine groep orthodoxenongedaan gemaakt. Zij wensen op den duur naastdoor gemeenten beheerde scholen bijzondere, confessionele scholen, die door verenigingen en stichtingen in stand gehouden worden. Over hetalgemeen blijken ouders nauwelijks belangstellingte hebben voor protestantschristelijke onderwijsleerinstituten; in 1883 worden 42% van deze scholenbeheerd door verenigingen en 26% door stichtingen. Bijzondere scholen, die, onder de naam vanassociatiescholen, door ouderverenigingen beheerdworden, vormen slechts 0,3% van het totale bestandvan protestantschristelijke onderwijsinstituten.