Van de pedagogiek naar de wetenschap der opvoeding
Samenvatting
In mijn artikel over Opvoedkundigwetenschappelijke perspectieven^ stelde ik een bespreking vanBrezinka's nieuwste boek in het uitzicht, ditvooral naar aanleiding van de vraag naar hetwaarheidskarakter of wetenschappelijk karaktervan het pedagogisch normdenken. Deze vraagstaat in de bespreking van Brezinka's boek centraal. En passant komt evenals bij Derbolav bij delectuur de gedachte op: voor wie schrijft Brezinka? Duitse pedagogische wereld^. Na een overigenverdienstelijk jeugdwerk dat traditioneel prakstischpedagogisch gericht is^ en de feestbundelvoor Friedrich Schneider^ heeft Brezinka zichvooral op wetenschapstheoretisch gebied bewogen. Het resultaat van discussies met collegae opdit gebied en de samenvattingen van verschillende artikelen ligt nu voor ons in zijn jongstepublicatie: Von der Pädagogik zur Erziehungswissenschaft^. Zijn schrijf en spreekwijze is ookweer in tegenstelling tot die van Derbolav diezeer abstrakt werkt, concies en helder. Vaak hieren daar een tikkeltje te scherp, als gevolg vanzijn, ook politieke, bewogenheid, die nu juist nietdie is van de nieuwlinkse emancipatorischemodepedagogiek der jongere Duitse pedagogengeneratie. De achtergrond van deze nieuwlinksepedagogiek, zijn kritiek er op en de politiek gevaarlijke konsekwenties er van heeft hij uiteengezet in een lezing voor de studieeenheid opvoedkunde aan de Universiteit van Amsterdam, diet.z.t. door hem gepubliceerd zal worden enwaarvan iedere pedagoog in Nederland kenniszou moeten nemen, al was het alleen al om decomplete recente literatuuropgave®.