SCHOOL EN VRIJE TIJD

Auteurs

  • H. CAMMAER
  • L. BUYCK

Samenvatting

Vrijetijdalsprobleem is een onderwerp dat volop in de mode is Heelwat personen die zich verantwoordelijk voelen voor de mens in dezetijd menen te veel passiviteit te ontdekken of een verbruikershoudingWaardoor de ontwikkeling van de persoonlijkheid wordt geschaad.Meestal gelden deze klachten en bedenkingen de volwassenen in onzemoderne maatschappij, maar het is een algemeen gekend verschijnseldat de oplossing hiervoor niet eerst wordt gezocht in vormen van volwassenenopvoeding maar veeleer in maatregelen waardoor men dejeugd wü beveiligen voor de gevaren die haar blijkbaar bedreigen.Vandaar het voortdurend klagen over de „gebrekkige" opvoeding inverband met de vrije tijd en de vraag om hieraan te verhelpen, gerichtaan het gezin, de school, het jeugdwerk, de maatschappij. Het moetons toch opvallen hoe het altijd gaat over de „vrije tijd" en er blijkbaar veel minder problemen gevonden worden in het leven van de arbeid, de ernst, de samenleving. Beperken wij ons hier tot het middelbaar onderwijs. Wij stellen danVast dat een aantal instellingen actief zijn binnen de vrije tijd of voorde vrije tijd van hun leerlingen terwijl bij andere er minstens het besefaanwezig is dat in dit verband vragen worden gesteld.Is dit alles eigenlijk wel nodig? Behoort de vrije tijd tot de pedagogische taak van de school? Is het zinvol dat de school zich medeverantwoordelijk voelt? Is het vraagstuk zo eenvoudig als het gewoonlijk wordt gesteld? Hoe zien de scholen die actief zijn in dit verbanddeze problematiek? Wat was hun uitgangspunt? In welk perspectiefberken zij? Kunnen algemene lijnen van een pedagogische politiek betreffende de vrije tijd geschetst worden? Kan de verantwoordelijkheid^an de school beter gedifferentieerd worden? Wij willen pogen hiertoebij te dragen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

CAMMAER, H., & BUYCK, L. (2023). SCHOOL EN VRIJE TIJD. Pedagogische Studiën, 45(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/17396