Leerlijnen voor vaardigheden ontwikkelen in het hoger onderwijs: een reviewstudie

Auteurs

  • C. Goriot Hogeschool KPZ
  • H. Biemans 1Education and Learning Sciences Group, Wageningen University and Research, Wageningen, the Netherlands
  • J. Gulikers 1Education and Learning Sciences Group, Wageningen University and Research, Wageningen, the Netherlands

DOI:

https://doi.org/10.59302/y15yyn02

Trefwoorden:

soft skills, doorlopende leerlijnen, vaardighedenonderwijs, hoger onderwijs, systematische reviewstudie

Samenvatting

Studenten in het hoger onderwijs worden geacht generieke vaardigheden – soft skills – te ontwikkelen. Om de ontwikkeling van dergelijke vaardigheden te stroomlijnen kunnen opleidingen doorlopende leerlijnen ontwikkelen. Het doel van deze reviewstudie was om 1) inzicht te krijgen in waarom en hoe leerlijnen voor vaardigheden ontwikkeld worden, welke werkprocessen daarbij een rol spelen, en welke verschillende vormen van leerlijnen er bestaan, en 2) een overzicht te geven van de factoren die het succesvol implementeren en in stand houden van leerlijnen kunnen bevorderen of belemmeren. Uit de systematische analyse van 15 artikelen bleek dat er vaak gebruik gemaakt wordt van visualisatietechnieken, ‘curriculum mapping’, en ‘curriculum sequencing’ voor het weergeven van het curriculum en het vormgeven van leerlijnen. Hoewel verschillende opleidingen vaak dezelfde redenen hebben om een leerlijn voor vaardigheden te starten en er dezelfde doelen mee nastreven, blijkt de vormgeving van leerlijnen veel te verschillen tussen opleidingen. Verscheidene factoren blijken een succesvolle implementatie van leerlijnen te bevorderen of te verhinderen, maar vooral de betrokkenheid van het onderwijspersoneel en de werkdruk lijken een belangrijke rol te spelen. De resultaten van deze studie leiden tot aanbevelingen voor opleidingen die ook leerlijnen willen ontwikkelen.

Downloads

Download data is not yet available.

Overige bestanden

Gepubliceerd

2024-12-30

Nummer

Sectie

Review Studie

Citeerhulp

Goriot, C., Biemans, H., & Gulikers, J. (2024). Leerlijnen voor vaardigheden ontwikkelen in het hoger onderwijs: een reviewstudie. Pedagogische Studiën, 101(4), 363-387. https://doi.org/10.59302/y15yyn02