Vakdidactische kennisclips over tekststructuur: een verkennende studie binnen de pabo

Auteurs

  • H.S. Kooiker-den Boer Utrecht University
  • S.T.M. Bogaerds-Hazenberg
  • T.J.M. Sanders
  • J. Evers-Vermeul

DOI:

https://doi.org/10.59302/6fqk2y74

Trefwoorden:

tekststructuur, vakdidactiek, lerarenopleiding, kennisclips, leesonderwijs

Samenvatting

Kennis over de structuur van teksten draagt positief bij aan tekstbegrip, ook bij basisschoolleerlingen. In het Nederlandse basisonderwijs wordt hier echter nog weinig aandacht aan besteed. Om dit te veranderen is het essentieel dat leerkrachten voldoende kennis hebben over tekststructuur. De huidige Kennisbasis Nederlandse Taal voor de pabo schiet hier echter tekort. We ontwikkelden een serie kennisclips en onderzochten de kansen en belemmeringen van de inzet daarvan in de pabo. De voorkennis van pabostudenten over tekststructuur bleek gering, wat pleit voor meer aandacht voor dit onderwerp binnen de pabo. De studenten waardeerden de kennisclips en gaven bruikbare feedback om ze te verbeteren. We konden geen effect vaststellen van het bekijken van de clips op de kennistoetsscores, maar er was wel een positief effect op de vaardigheid om structuren in zelfgeselecteerde teksten te herkennen.

Downloads

Download data is not yet available.

Overige bestanden

Gepubliceerd

2024-12-30

Nummer

Sectie

Empirische Studie

Citeerhulp

Kooiker-den Boer, H., Bogaerds-Hazenberg, S., Sanders, T., & Evers-Vermeul, J. (2024). Vakdidactische kennisclips over tekststructuur: een verkennende studie binnen de pabo. Pedagogische Studiën, 101(4), 429-461. https://doi.org/10.59302/6fqk2y74