Vol 46 Nr 2 (1969)

Gepubliceerd: 1969-01-01

Artikel

  • Boekbeoordelingen

    J. Grandia

    In deze interessante studie over de verhouding tussen school en ge^' ^^^^o.a. bijdragen opgenomen van bekende auteurs als Dennis Marsden, ^^^^Barron Mays, Basil Bernstein, Stephan Wiseman waarover in de ^^lopen jaren in de rubrieken van Paedagogische Studiën waarderenschreven is. Het boek is samengesteld uit vier delen. Deel I handelt over de a ^^stratieve, sociale en politieke context waarbinnen de relatie tussen geschool mogelijk en realiseerbaar is. Dit deel bestaat uit twee artikevan Blyth over bepaalde relaties tussen gezinnen en scholen. 9" nri®"'wordt in deze bijdrage, die meer sociologisch dan pedagogisch is S geteerd (waarmede niet wordt gesuggereerd als zou dit bezwaarlijk j^agwezen op de betekenis van het gezins en buurtmilieu voor het leefen de leerprestaties van het kind. ^.^ye e"

  • Duitse seminaries en Nederlandse kweekscholen

    M. Vroede de

    Het is bekend dat de pedagogische beweging in Nederland, in de 18de het begin van de 19de eeuw, in sterke mate door de Duitse werd gestimuleerd. Dat blijkt o.m. uit de belangrijke import van Duitse pedagogische literatuur , uit de inhoud van de sedert 1800 gepubliceerde bijdragen, uit de betekenis van de Aufklärungspedagogiek voor de maatschappij: Tot Nut van het Algemeen. Het filantropinisme had in® Noordelijke Nederlanden grote invloed.

  • Boekbeoordelingen

    J. Wijlaars

    De eerste bijdrage: „Het kind en zijn wereld", beschrijft de ^'^^^ff^rtden van de vernieuwing van het basisonderwijs. Dr. Scharff conciudaarbij dat het bij de vernieuwing van het basisonderwijs niet zozeei" g^^^om weer een nieuwe praktische leermethode te vinden, maar datnieuwing veel meer een zaak is van mentaliteitsverandering vanderwijzer. „Hier ligt dan ook de kern van de moeilijkheid bij dezenieuwing", zo zegt Scharff, „het eist namelijk nieuwe onderwijze""®' ^^niet meer steunen op prestige of positie, doch die in staat zijn rcla ^^^^leggen, die groeibevordcrcnd zijn. Ook gaat het er om van het s ^^vastgelegde af te stappen en zich meer met de leerlingen in jj^lce

  • Pedagogische kroniek

    J. Tuinman

    studie van „experimental designs", i.e. van modellen van experieel onderzoek is een legitiem onderdeel van een empirische onderunde. Uitvoering van experimenten en interpretatie van experi2 , resultaten vereist naast kennis van experimentele modellen eenVaa^ inzicht in de beginselen van de statistiek. Het geduid oppervlakkige interpretatie van experimentele resultaten blijktEen^'^'^ ^ recente publicaties.

  • problematiek rond en methodes voor de verhoging der leerprestaties bij stil- en expressief lezen.

    J. BEKAERT

    inleidingLeerpsychologen en didactici onderzoeken wetmatigheden dieVan leerproces. Eigenaardig genoeg is de toepassingde hierdoor verkregen inzichten in de konkrete onderwijssituatie^•■'jwel nihU.Vaststelling 1: nooit is de kloof tussen het wetenschappelijk onderzoek en de praxis zo diep geweest.releverend karakter van deze constatatie heeft zich toegespitstst ir van observaties verricht in verschillende onderwijsin

  • die invloed van die struktuur van algebra toetsitems op interferensie

    J.J. WET

    Min aspekte van die leerproses is so deeglik nagevors soos die interensieverskynsel. Verskeie teorieë bestaan wat poog om hierdie veris ^^ verklaar, en deur middel van 'n verskeidenheid eksperimentej faktore bepaal wat interferensie beïnvloed. Die toepassing van die'late op die analise van vergeet, in lang tydsintervalle buite diel>est laboratorium, lewer nog veel problemc. Min empiriese bewyse'n f^^" noodsaaklike aanname dat vergeet buite die laboratorium

  • MOTIVATIONELE FAKTOREN ALS DETERMINANTEN VANSCHOOLSUKSES BIJ JONGENS EN MEISJES

    H.J.M. HERMANS, B.W.G.M. SMITS

    Hetgeen met intelligentie wordt aangeduid, bestaat in feite uit een komplex van van elkaar onafhankelijke faktoren. Iedere intelligentietest zal derhalve, aan de hand van de faktoren, die in de test worden ondefzocht, een eigen definitie geven van de intelligentie (zie Berk, 1"Waarschijnlijk is het dan ook, dat verschillende intelligentietests, S®^zien de uiteenlopende samples van gedragingen, waarop in deappèl wordt gedaan, tot op zekere hoogte van elkaar afwijkende «slagen zullen geven.

  • SITUATIE

    H. Stellwag

    Een inleiding tot het gebruik van „situatie" in de pedagogische literatuur. al stelt men zich niet op het standpunt dat het onderwerp der pe§ogiek als „het handelen van de opvoeder" kan worden aangenoch dat het haar taak is normen en regels voor dit handelen^ leidraad voor de praktijk voor de opvoeder te ontwerpen, dan heeftdaarmee nog niet de noodzaak verworpen van een theorie der opdie zal moeten dienen, zowel om een verantwoorde empirischediu opvoedkunde te funderen, als het denken over opvoc

  • Pedagogisch nieuws

    O.N. Bekend

    .. • „ weefAan het Nutsseininarium voor Pedagogiek staat de inschnjvingopen van de opleidingen voor de volgende middelbare akten:Pedagogiek A en B jer schoolpedagogische opleidingen voor het algemeen vormena ^^^^^wijs, het kleuteronderwijs, het technisch onderwijs en het nijve""onderwijs voor meisjes orthopedagogische opleiding sociaalpedagogische opleidingen cultuurpedagogische opleidingNederlands A, Frans AEngels A en B, Duits A en BWiskunde A, Natuur en Scheikunde APlant en Dierkunde/Biologie A (onder voorbehoud)Geschiedenis, Aardrijkskunde.Speciale opleidingen, met name voor Frans A en Engels A, voorters van diploma's h.b.s., gymnasium, m.m.s., h.a.v.o. (Het programma van de gewenste opleiding vóór 4 juli of na 1aan te vragen bij de administratie. Oranje Nassaulaan 51, AmstCtel. (020) 714489. De nieuwe cursussen beginnen in september.

  • HET ACTIVISME DER ONMONDIGEN

    E. VELEMA

    Een aantal redenen maakt het niet eenvoudig reeds nu een afgerondecnets te geven van de achtergronden van huidige studentenbev^^egingenvan de ideologische en nietideologische factoren, die de protestende opstanden van de studenten afdoende verklaren. In de eersteäats: de voorhanden informatie draagt een overwegend journalistiekrakter. Waardevolle empirische analyses zijn nog vrij schaars. In deeede plaats: het verschijnsel dat ons bezig houdt blijkt wereldomvattend te zijn. Veel informatie beperkt zich uiteraard tot de beschrij"g van situaties in een bepaald land of van een bepaalde universiteit,^^^^^"^^^issren is in dit stadium noch mogelijk noch wenselijk. In dee plaats: door het ontbreken van een zekere kwalitatieve en kwanre stabiliteit in de ontwikkeling is het uiterst moeilijk tot eendit ^ enigszins consistente analyse te geraken. De inhoud van^ artikel moet daarom als voorlopig worden beschouwd.

  • OVER HET MENSELIJKE BEWEGINGSONTWERP

    A.F. BURIE

    De beweging van de mens is niet iets toevalligs. Men kan haar niet o^vatten in de zin van een bal, die ook nog rolt i, of een wiel, dat o ^nog draait. De beweging is n.1. inherent aan het levende. Het ® ^^staat of valt met deze beweging. Voor al het levende is het nuzo, dat de beweging „dat voorwerp wezenlijk verandert en wel t®^vend organisme doet zijn". 2 „Juist het leven is ondenkbaar zonde beweging." 3 Bezinning op de beweging van een levend wezen,daarom altijd een bezinning op het levende „zijn".

  • ONDERWIJS IN ISRAEL

    HENRIETTE BOAS

    in Israel heeft een nog belangrijker functie dan in een°Pleid ^ N'st alleen wil het de leerlingen zo goed mogelijkbesta persoonlijke toekomst, en tot nuttige leden van deSchill '"äatschappij. Tevens wil het van kinderen van zeer verOüders" ^^^^ slechts gemeen hebben, dat ze uit joodseschan geboren, kinderen van één volk maken, met een gemeenP^lijk' ^ietreeuws, met kennis van een gemeenscnapIsragj en van een gemeenschappelijke cultuur, met liefde voorver^ ^^ laatste plaats met gemeenschappelijke toekomstlotsvöV"^®®'^ gemeenschappelijk gevoel van vanzelfsprekende'Verbondenheid

  • Pedagogisch nieuws

    I. Velde der van

    In het januarinummer gaven we (blz. 60 e.v.) onder het hoofdje: Eentige, maar onbevredigende enquête een overzicht van Van den Bergstudie in Tijdschrift voor Opvoedkunde 19671968 blz. 257295: H^j'^j]schappelijke begeleiding van de onderwijsvernieuwing. Zijn conclusiede: „ ... dat de klassieke informatiebronnen niet de geschikte basis vori»om een onderwijsvernieuwing daadwerkelijk ingang te doen vinden."

  • Boekbeoordelingen

    P. Idenburg

    Dit boek betreffende...

  • Pedagogische Kroniek

    J. Grandia

    Kinderen uit de maatschappelijke achterhoede

  • BIJLAGE BIJ „NEDERLANDERS BIJ PESTALOZZI",BEVATTEND DE BRIEFWISSELING MET BETREKKINGTOT DE INTEKENING OP P'S WERKEN.

    O.N. Bekend

    Sire!Om opvoedkundige Pestalozzi verzocht mij,Van vaderland, de inteekening te bevorderen op eene uitgave''allezijne werken, welke, uitgegeven in twaalf of dertien banden,verko j ^ twintig of drie en twintig gulden zullenst^n' voordeel der intekening,

  • NEDERLANDERS BIJ PESTALOZZI II

    D. JANSSEN

    In jaargang XLV, maart 1968, van Paed. Studiën is op bid. 131135een artikel over „Nederlanders bij Pestalozzi" gepubliceerd.Het ontbreken in het Alg. Rijksarchief te 'sGravenhage van enigeeerdere correspondentie na de laatste brief van Pestalozzi van 11 sept. (bid. 133135) vestigde de nadruk, dat Pestalozzi het hem z.i.Verschuldigde geld nooit van de Nederlandse regering heeft ontvangen,^en kon niet vermoeden dat Pestalozzi, gedwongen door de omstan^jgheden, zes jaar later nog eens op deze financiële kwestie, die toenelf jaar sleepte, zou terugkomen. De later gevonden archiefstukken^ebben nu duidelijk gemaakt dat hij, in tegenstelling tot de mening'e ik op bid. 135 uitsprak dat hij zijn geld wel nooit ontvangen zou°en, inderdaad wel schadeloos gesteld is.

  • PRIORITEITEN-NOTA Een samenvatting en een proeve van creatief commentaar

    O.J.L. ALBERS

    De mate waarin de mens zijn lot en toekomst in handen neemt stijgt van dag tot dag. Hij schept op allerlei wijzen de voorwaarden voor zijn eigen bestaan. Hij weet dat hij werkt aan zijn menswording; eenynaniisch „proces" dat hem steeds nieuwe taken oplegt, waarvan oneen^^^^ "misschien wel de voornaamste plaats inneemt, in ieder geval^ plaats die steeds meer in betekenis toeneemt.