Vol 77 Nr 1 (2000)

Gepubliceerd: 2000-01-01

Artikel

  • Verticale doorstroming en ongekwalificeerde uitstroom inhet middelbaar agrarisch onderwijs

    A.W. Lazonder

    In het secundair beroepsonderwijs kunnen leer-lingen doorstromen naar een opleiding op eenlager niveau. Doorstroming wordt gezien alsmiddel tegen ongekwalificeerde uitstroom. Inde praktijk heeft doorstroming het totale per-centage ongediplomeerde schoolverlaters nogniet weten te verminderen. Mogelijk wordt ditveroorzaakt doordat leerlingen onvoldoendebekend zijn met, of weinig behoefte hebbenaan doorstroming. Om deze verklaringen teverifiëren hebben 182 leerlingen uit het middel-baar agrarisch beroepsonderwijs een vragenlijstingevuld. Uit de resultaten blijkt dat bijna 80%van de leerlingen bekend is met doorstromingen dat de bekendheid niet verschilt tussen leer-lingen van scholen met veel en weinig doorstro-mers. De behoefte aan doorstroming is daaren-tegen matig en verschilt bovendien in hetvoordeel van leerlingen van scholen met veeldoorstromers. Deze uitkomsten wijzen erop datniet de bekendheid met, maar de geringebehoefte aan doorstroming de reden is waaromdoorstroming niet heeft geleid tot minder onge-kwalificeerde uitstroom.

  • De Inventaris Leerstijlen (ILS) nader beschouwd

    J.J. Elshout, V.V. Busato, C. Hamaker, F.J. Prins

    In zijn proefschrift concludeerde Busato (1998)dat de Inventaris Leerstijlen (ILS) van Vermunt(1992) niet vier, nriaar zeven of acht factorenmeet. Uitgaande van de 20 schalen waarin de120 items van de ILS door Vermunt (1992) zijngeordend, leverde een toetsende factoranalysedaarvoor sterke aanwijzingen. Voor een goedemeting van deze factoren is de huidige indelingvan de ILS in slechts 20 schalen echter niet opti-maal. Doel van onderhavige studie was een ana-lyse van de ILS op itemniveau. De steekproefbestond uit 963 eerstejaars psychologiestuden-ten. Inderdaad beschrijft ook op itemniveau eenoplossing met acht factoren de onderliggendestructuur van de ILS beter.

  • De 'theory of mind' van dove kinderen: de prioriteit van desires

    C. Rieffe, M. Smit

    Dove kinderen lijken andermans emoties moei-lijk te kunnen begrijpen. De oorzaak van dit ver-schijnsel wordt vaak toegeschreven aan 'Theoryof Mind' achterstanden. In het onderhavigeonderzoek is deze stelling onderzocht door despontane emotieverklaringen van 23 6- en 10-jarige enkelvoudig gehandicapte dove kinderente vergelijken met de verklaringen van 85horende leeftijdsgenoten. Aanwijzingen vooreen ToM-achterstand werden in deze opzet nietgevonden. De resultaten tonen dat dove kinde-ren even vaak naar beliefs en zelfs opvallendveel vaker naar desires verwezen. Een verkla-ring van het laatste verschijnsel werd gevondenin de specifieke communicatieproblemen diedove kinderen ondervinden. Deze problemenmaken het aannemelijk dat zij een relatief groteprioriteit zullen toekennen aan het ondubbel-zinnig naar voren brengen van de eigen nodenen verlangens.