Vol 77 Nr 4 (2000)

Gepubliceerd: 2000-01-01

Artikel

  • Opvattingen over onderwijs: een onderzoek naar de validiteit en betrouwbaarheid van een meetinstrument

    E. Denessen, C. Felling

    In dit artikel wordt een instrument gepresen-teerd voor het meten van opvattingen overonderwijs. Centraal staan de inhoudsvaliditeiten de betrouwbaarheid van dit instrument.Uit de literatuur kunnen we afleiden datopvattingen over onderwijs betrekking hebbenop een drietal inhoudsdomeinen: (1) een do-mein met betrekking tot de doelen van hetonderwijs, (2) een pedagogisch domein en (3)een onderwijskundig domein.De dimensionele structuur van het meet-instrument is bepaald bij een steekproef van531 volwassenen.Uit factoranalyses en een meerdimensioneleschaalanalyse blijkt dat opvattingen over onder-wijs naar twee overkoepelende onafhankelijkeideologieën verwijzen, namelijk een leerstofge-richte en een leerlinggerichte onderwijsideolo-gie.

  • Wat vinden (en vonden) de leerlingen ervan?^

    H. Luyten

    De centrale onderzoeksvraag van dit artikel be-treft de invloed van het nieuwe wiskunde-curriculum, in 1993 ingevoerd samen met debasisvorming, op de Nederlandse leerlingen.Drie aspecten zijn onderzocht: vakattitudes, les-beleving en leerprestaties. Om de effecten vanhet nieuwe curriculum vast te stellen is een ver-gelijking gemaakt tussen Nederland en Vlaan-deren, waar tot 1997 een meer traditioneel cur-riculum werd onderwezen. Verder zijn devakattitudes in Nederland vergeleken met uit-komsten uit het verleden. Het vertrouwen ineigen kunnen bleek aanzienlijk te zijn gestegen.De vergelijking met Vlaanderen liet grote ver-schillen zien in het voordeel van Nederland. Ophet gebied van lesbeleving werden geen signifi-cante verschillen gevonden tussen Nederland enVlaanderen. De leerprestaties bleken beter inVlaanderen, vooral op 'kale rekensommen'.

  • Effecten van een didactische interventie bij het leren in kleine groepen in de basisvorming

    D. Hoek , J. Terwei, B.H.A.M. Hout-Wolters van

    De tweede studie betrof een vergelijking vaneen experimenteel programma met een combi-natie van de twee didactische interventies vande eerste studie, waarbij extra aandacht werdgegeven aan zwakke leerlingen, en een contro-leprogramma dat qua wiskundige inhoud iden-tiek was maar waarin de interventie niet werdgerealiseerd.

  • The Annual Meeting of theAmerican Educational ResearchAssociaton, April, 20-24, 2000,New Orleans.

    H. Dekker

    Het was te verwachten dat de ligging en de aardVan de stad waar de 81ste editie van het jaar-lijkse congres van de AERA werd gehoudenborg stond voor een groot aantal bezoekers.Met een recordaantal van 13.500 bezoekerskwam die verwachting ruim uit. Vanuit detwaalf divisies en ongeveer honderd grotere ofkleinere Special Interest Croups (SlGs) werdenongeveer duizend symposia niet ruim driedui-zend presentaties aangeboden.

  • Onderwijsresearchdagen 2000

    D. Beijaard

    Op 24, 25 en 26 mei van dit jaar vond de 2Teditie van de Onderwijs Research Dagen(ORD) plaats aan de Universiteit Leiden. Deorganisatie was in handen van het InterfacultairCentrum voor Lerarenopleiding, Onderwijs-ontwikkeling en Nascholing (ICLON) en deFaculteit Sociale Wetenschappen, afdelingenOnderwijsstudies en Jeugdstudies, Opleidingen Voorlichting in Organisaties (OVO), Ortho-pedagogiek en Platform Opleiding, Onderwijsen Organisatie (PLATO), alsmede de sectieOntwikkelings- en Onderwijspsychologie. Inde aanloop naar de ORD was het mogelijk omvia de website van de conferentie nadere infor-matie te verkrijgen en op de hoogte te blijvenvan actuele ontwikkelingen.