Vol 75 Nr 3 (1998)
Artikel
-
Kennis van woorden: de toetsing van diepe woordkennis
Kennis van woorden is meer dan het correct benoemen of het aanwijzen van het juiste plaatje In een woordenschattoets. In dit artikel wordt ingegaan op 'diepte van woordkennis' en op het belang van diepere woordkennis voor de(taal)ontwikkeling van kinderen in het onderwijs. Een nieuwe toetsvorm van gestructureer de woordassociaties wordt gepresenteerd alsoperationalisatie van diepe woordkennis. In eenempirisch onderzoek naar de betrouwbaarheiden validiteit van deze toetsvorm voor vijfde- enzevende-groepers uit het basisonderwijs blijktdat de nieuwe toetsvorm in belangrijke mateaan de verwachtingen voldoet. Te verwachtenverschillen in diepe woordkennis tussen groe-pen kinderen kunnen met de toets aangetoondworden en de toetsscores correleren hoog metde scores op een vergelijkbare toets.
-
Representaties in het reken-wiskundeonderwijs
De constructie van interne representaties in hetreken-wiskundeonderwijs wordt in dit artikelopgevat als een proces van significatie. Andersdan in de 'klassieke' representatietheorie wordtniet uitgegaan van een scheiding tussen eenexterne, gerepresenteerde wereld en een inter-ne, representerende wereld. Het representerenwordt gezien als een proces waarin telkensnieuwe betekenissen ('signs') ontstaan in eenvoortschrijdend en cyclisch significatieproces.Een interne representatie ('signifier' genoemd)transformeert en vormt de basis ('signified'genoemd) voor een nieuw te construeren inter-ne representatie ('signifier'). Een persoon vormtdus interne, mentale representaties van internerepresentaties.
-
Kwaliteiten van instructie leerepisodes bij de vakken Verzorging en Techniek
In dit artikel staat de vraag centraal welk soort onderwijs leerprocessen in de vakken Verzorging en Techniek wordt beoogd. Belangrijkeargumentaties rond de invoering van beide vakken hadden betrekking op het praktischekarakter van deze vakken. Met het begrip 'prak-tisch' werd echter naar verschillende dimensiesverwezen: de dimensie leerdomeinen (cognitief,psychomotorisch, affectief-sociaal) en de dimen-sie leerresultaten (kennis-vaardigheden). In ditartikel wordt nagegaan hoe de beoogdeleerprocessen bij Verzorging en Techniek gepo-sitioneerd kunnen worden op deze dimensies.Daarnaast worden de dimensies productief-reproductief leren, aandacht voor metacognitie,en nabije-verre transfer, in de analyse betrok-ken. De uitgevoerde analyse heeft betrekkingop het ideële en het formele curriculum. Hetresultaat laat zien dat Verzorging en Technieknoch wat de leerdomein-dimensie noch wat deleerresultaat-dimensie betreft in de basisvor-ming zijn ingevuld als 'praktische' vakken. Deaandacht voor iVietacognitie en verre transfer is,evenals bij andere vakken in de basisvorming,relatief gering. In het artikel wordt tot slot aan-dacht besteed aan de verdere ontwikkeling vande vakken in het licht van de doelstellingen vande basisvorming.
-
The Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 13-17, 1998, San Diego
Omdat, zoals bekend, de variabelen 'aantalbezoekers van een conferentie' en 'aantrekkelijkheid van de lokatie' niet onafhankelijk zijnen omdat San Diego algemeen als een aantrek-kelijke lokatie wordt beschouwd, was deAERA dit jaar nog massaler dan meestal hetgeval is. De zeer goed gestructureerde pro-grammagids zorgt er, samen met de overzichte-lijke indeling in divisies en 'special interestgroups', desondanks voor dat de bezoeker diehet bezoek grondig voorbereidt, gemakkelijkde weg vindt in het gigantische aanbod aanpaperlezingen, symposia, postersessies, round-tables, book sessions, of een van de anderetwintig 'session formats' die de AERA inmid-dels kent.