Vol 74 Nr 1 (1997)
Artikel
-
Het effect van computerondersteunde oefeningen in klanksynthese bij kleuters
In een onderzoek zijn we nagegaan of een experimenteel ontwikkeld pakket aan computerondersteunde oefeningen voor klanksynthesevoor kleuters In groep 2 een gunstig effect heeftop de synthesevaardigheid. In deze ook doorkleuters gemakkelijk uit te voeren computeroefeningen wordt gebruik gemaakt van goedverstaanbare spraak zowel voor de opdrachtenals voor commentaar en aanwijzingen. Met despecifiek op auditieve synthese gerichte oefeningen hebben 39 oudste kleuters gedurendeongeveer 4 maanden geoefend, terwijl 45groepsgenoten op dezelfde computers naarbenadering even vaak oefeningen deden in hetleggen van associaties van gesproken woordenen plaatjes. Bij deze 84 kleuters en ook bij 69andere kleuters is zowel voor als na de oefenperiode een synthesetoets afgenomen
-
Onderzoek naar bias voor allochtone leerlingen in de Cito-Eindtoets Basisonderwijs
Er is nog relatief weinig onderzoek verricht naarde bruikbaarheid van toetsen voor subgroepenuit de populatie. Het Cito en het WerkverbandTaal en Minderheden van de Letterenfaculteitvan de KUB verrichten onderzoek naar toets enitembias in de CitoEindtoets Basisonderwijsvoor allochtone leerlingen. Uit het onderzoeknaar toetsbias blijkt dat het voorspellen vanschoolsucces in het voortgezet onderwijs voorallochtone leerlingen minder trefzeker gebeurtdan voor autochtone leerlingen. Dit geldt zowelvoor de Eindtoets Basisonderwijs als voor eenonderzochte Intelligentietest. Het onderzoeknaar itembias laat zien dat de statistische procedures voor het opsporen van itembias in deEindtoets Basisonderwijs verschillende uitkomsten opleveren. De meeste items blijken nooit,andere soms en enkele items blijken altijd9ebiast te zijn. Een zoektocht naar de inhoudelijke oorzaken van itembias levert vooral op linguïstisch terrein gegevens op waarmee het risico op itembias in toekomstige toetsen kanworden verkleind.
-
steun van de ouders, sekse, en het verloop van de schoolloopbaan: een retrospectieve studie
In deze studie worden sekseverschillen in deeffecten van ouderlijke steun op de ontwikkeling van de opleidingsloopbaan van jongerenonderzocht. In overeenstemming met eerderebevindingen van Rollins en Thomas (1979) enEccles (1987) wordt verondersteld dat de opleidingsloopbaan van jongens meer profiteert vanouderlijke steun dan die van meisjes. Gegevensvan een longitudinale en retrospectieve steekproef van 986 jongvolwassenen wordengebruikt om onze hypothesen middels L1SREL tetoetsen. De resultaten ondersteunen de hypothesen gedeeltelijk: jongens die aangeven veelouderlijke steun te hebben ondervonden ervoe■'en significant minder dropout, terwijl meisjesdie veel steun ervoeren juist meer tijd nodighadden om hun opleiding af te ronden. De■niplicaties en beperkingen van de studie worden bediscussieerd.
-
De Onderwijsresearchdagen 1996 in Tilburg, 4-6 juni 1996
Van 4 tot en met 6 juni vonden aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) te Tilburgonder auspiciën van de Vereniging voorOnderwijsresearch (VOR) voor de drieëntwintigste keer de Onderwijsresearchdagen (ORD)plaats. De organisatie was in handen van desectie Onderwijs en Opleidingspsychologievan de vakgroep Psychologie van de KUB. Deorganisatiecommissie stond onder voorzitterschap van prof. Lodewijks.
-
Wordt het studiehuis volgens tekening gebouwd?
Op 17 mei 1993 heeft de minister van Onderwijs en Wetenschappen de 'Stuurgroep ProfielTweede Fase Voortgezet Onderwijs' ingesteld.De leden van de Stuurgroep werden uitgenodigd richting te geven aan de vernieuwing vanhet onderwijs in de tweede fase van HAVO enVWO. Deze vernieuwing werd noodzakelijkgeacht om het onderwijs aan te laten sluiten opontwikkelingen in de maatschappij, het functioneren van het onderwijs voor individueleleerlingen te verbeteren, de school(organisatie)te optimaliseren, en de afstemming van HAVOen VWO op aansluitende onderwijstypen zoalshoger beroepsonderwijs en wetenschappelijkonderwijs te vergroten. De Stuurgroep is in1996 opgegaan in het 'ProcesmanagementVoortgezet Onderwijs'.
-
Opvoeding zoals het is
Dit boek is een sterk gewijzigde versie van een boek dat voor het eerst in 1989 verscheen. Het is destijds ontstaan, aldus de redactie in haar Inleiding "Over wetenschappelijke en pedagogischeWaarheid", uit onvrede met de de wijze waaropvolgens haar in de PABO met het verschijnselopvoeding werd omgegaan. Naar haar meningWerd de pedagogische werkelijkheid gereduceerd tot een onderwijskundig te beheersen geheel. De redactie wil de pretenties van de onderwijskunde relativeren door pedagogische vragenopnieuw onder de aandacht te brengen, en weldoor een andere aanpak dan die van de traditionele pedagogiekboeken, die zij te theoretisch