Vol 71 Nr 5 (1994)
Artikel
-
Onderzoek naar de aansluiting van het onderwijs op dearbeidsmarkt: een speurtocht naar de kwadratuur van de cirkel
Als onderwijs mede als doel heeft leerlingen voor te bereiden op hun latere maatschappelijk functioneren, dan is het functioneren op de arbeidsmarkt een goede maatstaf voor het succesVan die voorbereiding. Het is immers in belangrijke mate däär dat zij hun capaciteiten zullenmoeten inzetten en waar de mogelijkheden liggen deze verder te ontplooien. Het ligt dus voorde hand de inrichting van het onderwijs medeaf te stemmen op de eisen en mogelijkhedenvan de arbeidsmarkt. De signalen die de arbeidsmarkt afgeeft zijn echter niet zo duidelijk.Het debat over de optimale aansluiting tussenhet onderwijs en de arbeidsmarkt is dan ookVoortdurend in beweging en wordt door zeeruiteenlopende visies beheerst. Een tweetal indringende vragen spelen hierbij de hoofdrol.Öe eerste vraag betreft wat nu eigenlijk de opbrengsten zijn van het onderwijs voor het arbeidsleven en de tweede vraag heeft betrekkingop de mate waarin de heterogeniteit van de arbeidsmarkt zich zou moeten weerspiegelenbinnen het onderwijs.
-
- de omvang van de werkloosheid;
In aansluitingsonderzoek wordt de arbeidsmarktpositie van schoolverlaters vaak getypeerd aan de hand van slechts een enkel kengetal, zoals het werkloosheidspercentage of hetgemiddelde functieniveau'. Voor een evenwichtige beschouwing van de arbeidsmarktpositie is het evenwel van belang om over meerdere kemindicatoren te beschikken die deverschillende aspecten van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt belichten. In ditartikel wordt een aantal kemindicatoren naarvoren gehaald (zie ook De Grip, Van der Vel
-
De doorstroom van Limburgse basisartsen naar medischeberoepsopleidingen 1
De opleiding geneeskunde wordt gekenmerktdoor het grote aantal afgestudeerden dat deopleiding vervolgt in de medische beroepsopleidingen. In dit artikel wordt op basis van de RLscanner, een jaarlijkse enquête onder de afgestudeerden van de Rijksuniversiteit Limburg,deze doorstroom naar opleidingsplaatsen onderzocht. Het blijkt dat het verkrijgen van eenopleidingsplaats zeer aantrekkelijk is voor afgestudeerde basisartsen. Het aantal beschikbareplaatsen is echter beperkt. Doordat het voor basisartsen zeer moeilijk is om de kans op het verkrijgen van een opleidingsplaats in te schattenprobeert daarom een veel te grote groep zo'nplaats te bemachtigen en treedt er geen zelfselectie op, waardoor de markt voor opleidingsplaatsen het karakter lijkt te hebben van een loterij.
-
Opleiding en de ontwikkeling van de beroepsloopbaan vanjonge mannen en vrouwen: een longitudinale analyse1
Dit artikel gaat in op het effect van opleiding op het verloop van de beroepsloopbaan van 433 jongeren in de leeftijd van 18 to 26 jaar. De respondenten werden twee maal benaderd (1987en 1991). Alle respondenten hadden een dienstverband van tenminste 20 uur per week opbeide tijdstippen. Opleidingsniveau wordt beschouwd als een belangrijke determinant vande arbeidsmarktpositie in termen van beroepsniveau, vastheid van de baan, promotiekansen,en inkomen. De longitudinale onderzoeksopzetstelt ons in staat na te gaan, in hoeverre de effecten van opleiding op het verloop van de beroepsloopbaan ook na verloop van tijd nog aanwezig zijn. De gegevens worden geanalyseerdmet behulp van het LISRELprogramma.
-
Onderwijs tussen economieen cultuur
Onderwijs is niet alleen van belang voor de economische maar ook voor de culturele ontwikkeling van een samenleving. Hoewel de sociaalculturele functies van het onderwijs ook economisch kunnen worden gelegitimeerd hebben zijeen eigensoortige betekenis. Tal van maatschappelijke ontwikkelingen vragen om eenherbezinning op de aard en vormgeving van deculturele functies van het schoolwezen. Daartoebehoren voortgaande technologisering en internationalisering, toenemende culturele verscheidenheid en individualisering. Voor de onderwijspolitieke agenda zijn op weg naar de21ste eeuw vooral de volgende opgaven vanbelang: verhoging van de kwaliteit van het onderwijsaanbod, meer aandacht voor de ontwikkeling van cognitieve en metacognitieve basisvaardigheden en vah basale culturele waarden,meer mogelijkheden voor levenslang leren eneen intensivering van het streven naar vermindering van milieuspecifieke selectie. Uitgaandevan deze desiderata zijn bij het huidige onderwijsbeleid van de Nederlandse regering kritische kanttekeningen te plaatsend
-
Annual meeting of the American EducationalResearch Association, NewOrleans, April 4-8,1994
Van 4 tot 8 april 1994 vond in New Orleans hetjaarlijks congres van de American EducationalResearch Association (AERA) plaats. Dit congres, dat al jarenlang algemeen beschouwdWordt als één van van de grootste en belangrijkste ontmoetingsplaatsen van de internationaleonderzoeksgemeenschap op het domein van leren en instructie, werd bijgewoond door zowat8000 deelnemers. Het merendeel daarvan wasafkomstig uit de Verenigde Staten, doch naarjaarlijkse gewoonte waren ook de nietAmerikanen ruimschoots vertegenwoordigd.
-
Een kwestie van perspectief. Methodiekontwikkeling in de zorg voor ernstig meervoudig gehandicapten
Het boek beschrijft een onderzoek dat tot doel had een methodiek voor de zorg voor ernstigmeervoudig gehandicapten te ontwikkelen en teevalueren