Vol 69 Nr 3 (1992)

Gepubliceerd: 1992-01-01

Artikel

  • Richting, autonomie en kwaliteit in het onderwijs

    A. Wieringen van

    De institutionele context is in dit artikel opgevat als een particuliere of openbare context. Verschillen beide soorten context als het gaat omhet beïnvloeden van bepaalde organisatiekenmerken van scholen? Kennen scholen autonomie in het bepalen van hun organisatieontwerp? De mate van autonomietoekenning doorbesturen in openbaar en bijzonder onderwijs isop verschillende terreinen onderzocht. Op hetgebied van materiële exploitatie zijn aanzienlijke verschillen aanwezig tussen grotere bijzondere en grotere openbare schoolbesturen. Bestuurlijke schaalvergroting en toekenning vanautonomie via de weg van deregulering zou gevolgen kunnen hebben voor de mate waarinproduktieve organisatiekenmerken worden bevorderd in openbaar en bijzonder onderwijs.

  • School en beleidsvoering

    PJ.C Sleegers, Th.C.M. Bergen, J.H.G.I. Giesbers

    'n het onderzoek 'School en beleidsvoering'stonden drie vraagstellingen centraal:1. Zijn er typen van scholen te onderscheidenop basis van hun beleidsvoerend vermogen?2. Zijn er verschillen in het benutten van de beleidsruimte door scholen in de huidige situatieals gevolg van verschillen in het beleidsvoerendvermogen?3. Zijn er verschillen in het benutten van de beleidsruimte door scholen in een situatie van vergrote autonomie als gevolg van verschillen inhet beleidsvoerend vermogen?Omdat er in de uitvoeringsfase van het onderzoek (19881990) nog geen sprake was vaneen gedereguleerd onderwijsbestel, is m.b.t. delaatste vraag niet het feitelijke maar het intentionele gedrag van scholen onderzocht.

  • Implementatie en effecten van een computerondersteundabsentie-registratie systeem

    K.Tj. Bos, A.J. Visscher

    In dit artikel wordt verslag gedaan van eenquasiexperimentele studie (met een pretestposttestcontrol group design) naar de matewaarin de absentieomvang in scholen voorvoortgezet onderwijs verminderd kan wordendoor middel van het gebruik van een computerondersteund Absentie Registratie Systeem(ARS). In samenhang hiermee is ook onderzochtin welke mate scholen het systeem gebruiken,welke factoren systeemgebruik bevorderen enwelke positieve en negatieve neveneffectenvolgens gebruikers optreden.

  • Woordenschat van leerlingen in het Basis- en MLK-onderwijs

    L. Verhoeven, A. Vermeer

    Een belangrijke vraag met betrekking tot woordenschatontwikkeling van leerlingen in de basisvorming is in welke mate de omvang van de passieve en actievewoordenschat differentiëel toeneemt bij leerlingen van uiteenlopendeherkomst en schoolloopbaan. In dit artikelwordt geprobeerd een antwoord op deze vraagte vinden door de passieve en actievewoordenschat te peilen van 1008 autochtone en813 allochtone leerlingen in het basisonderwijsen 137 autochtone en 210 allochtone leerlingenin het MLKonderwijs. De resultaten laten ziendat de woordenschat van allochtone leerlingenver achterblijft bij die van Nederlandse leerlingen. Met het vorderen van leerjaren blijken deverschillen eerder toe dan af te nemen. In hetMLKonderwijs zijn de verschillen tussenautochtone en allochtone kinderen nagenoegeven groot als in het basisonderwijs. Daarmeezijn allochtone kinderen in het MLKonderwijsvoor een dubbele handicap geplaatst: gegeveneen beperkte leercapaciteit moeten zij eenwoordenschat zien op te bouwen in een tweedetaal.

  • Probleemleerlingen in het basisonderwijs

    J.H. Slavenburg

    In haar proefschrift doet Maas verslag van eenonderzoek waarin enerzijds de invloed van diverse variabelen op de leerprestaties vanbasisschoolleerlingen is geanalyseerd en waarinanderzijds is nagegaan waarom sommige leeriingen door hun leerkrachten als 'problematisch'betiteld worden (en eventueel worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs).