Onderwijsvernieuwing als interpretatief onderhandelen Een studie van het M-decreet bij secundaire scholen

Auteurs

  • K. Vermeir
  • G. Kelchtermans

Samenvatting

De implementatie van onderwijsvernieuwin- gen is een complex proces waarbij school- teamleden vernieuwingsoproepen interpre- teren en vertalen naar hun eigen situatie. Op basis van een kwalitatieve meervoudige gevalsstudie van vijf secundaire scholen die het M-decreet (gericht op meer inclusief on- derwijs) implementeren biedt deze studie een conceptuele concretisering van het implemen- tatieproces van onderwijsvernieuwingen. De analyse van (voornamelijk) interviewdata met 25 schoolteamleden illustreert hoe implemen- tatieprocessen beschouwd kunnen worden als het resultaat van interpretatieve onderhande- lingsprocessen en hoe agenda’s van actoren (bestaande uit doelen en belangen) een be- langrijke rol spelen in dit proces. Die concep- tuele concretisering bouwt verder op inzichten uit het betekenisgevingsperspectief en de rol van structuren, maar belicht daarnaast ook het strategische en politieke karakter van de ver- taalprocessen bij vernieuwingen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vermeir, K., & Kelchtermans, G. (2023). Onderwijsvernieuwing als interpretatief onderhandelen Een studie van het M-decreet bij secundaire scholen. Pedagogische Studiën, 97(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13676