Wakkert etnische diversiteit op school het vuur van leerkrachten aan of dooft het dit uit?

Auteurs

  • A. Amitai
  • R. Vervaet
  • M. van Houtte

Samenvatting

De meeste studies tonen aan dat leerkrachten in etnisch diverse scholen hun job vaker als een stressor ervaren, hoewel andere studies tonen dat deze leerkrachten een hogere mate van welbevinden hebben. Deze studie onderzoekt wat de associatie is tussen etnische diversiteit op school en dimensies van burn-out bij leerkrachten, namelijk emotionele uitputting, depersonalisatie en persoonlijke onbekwaamheid. Er worden twee mogelijke hypothesen onderzocht. De eerste hypothese die onderzocht wordt, is dat leerkrachten in etnisch diverse scholen een verhoogde kans op burn-out hebben omdat ze de onderwijsbaarheid van leerlingen lager inschatten op deze scholen, wat gepaard gaat met minder goede leerling-leerkracht relaties. Een tweede hypothese onderzoekt of er net een lagere mate van burn-out in etnisch diverse scholen is bij leerkrachten omdat ze minder etnische vooroordelen hebben, wat leidt tot betere relaties met hun leerlingen. Aan de hand van een multilevel analyse onderzochten we scholendata van 635 leerkrachten in 45 secundaire scholen in Vlaanderen. De bevindingen tonen aan dat leerkrachten in scholen met een hoge mate van etnische diversiteit meer emotioneel uitgeput zijn omdat ze hun leerlingen als minder onderwijsbaar inschatten. Dit wijst op het belang van positieve percepties van leerlingen en voldoende ondersteuning van leerkrachten in cultureel responsief lesgeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Citeerhulp

Amitai, A., Vervaet, R., & van Houtte, M. (2023). Wakkert etnische diversiteit op school het vuur van leerkrachten aan of dooft het dit uit?. Pedagogische Studiën, 97(2). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/13677

Nummer

Sectie

Artikel