Naar een praktische adaptieve aanpak voor spreekvaardigheidsonderwijs in moderne vreemde talen

Auteurs

  • E. de Vrind
  • F. J. J. M. Janssen
  • N. H. de Jong
  • J. H. van Driel
  • E. T. Stoutjesdijk

Trefwoorden:

adaptieve techniek, afstemmen op leerbehoeften, spreekvaardigheidsonderwijs, bridging model, practicality, adaptive teaching method, contingent teaching, teaching speaking skills

Samenvatting

Een nieuwe didactiek voor de lespraktijk zal alleen succesvol worden geïmplementeerd als deze niet alleen leerzaam voor leerlingen, maar ook praktisch uitvoerbaar voor docenten is. In deze bijdrage stellen we een adaptieve aanpak voor spreekvaardigheidsonderwijs in moderne vreemde talen voor, de zogenoemde SpeakTeach-didactiek, die, om de didactiek praktisch uitvoerbaar voor docenten te maken, is gestoeld op het Bridging Model voor curriculumvernieuwing. Met deze methodologie kunnen docenten hun onderwijs vernieuwen door recombinatie en aanpassingen van bouwstenen waaruit hun reguliere onderwijs al bestaat. In dit onderzoek hebben we op basis van vragenlijsten en visuele weergaven van lessenseries beschreven hoe 13 docenten de SpeakTeach-didactiek toepasten in hun lespraktijk, met welke overwegingen en of de kern van de didactiek behouden bleef. Daarnaast is met het zogeheten onderwijsimpactinstrument vastgesteld of de docenten de didactiek inderdaad als praktisch ervoeren. Uit de resultaten blijkt dat docenten de didactiek succesvol toepasten en significant wenselijker vonden dan de reguliere lespraktijk en even succesvol konden uitvoeren. De flexibiliteit van de SpeakTeach-didactiek zou een ingrediënt kunnen zijn voor curriculumvernieuwingen in het algemeen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

de Vrind, E., Janssen, F. J. J. M., de Jong, N. H., van Driel, J. H., & Stoutjesdijk, E. T. (2023). Naar een praktische adaptieve aanpak voor spreekvaardigheidsonderwijs in moderne vreemde talen. Pedagogische Studiën, 96(1), 15-26. https://pedagogischestudien.nl/article/view/13869