Leidt samenwerkend gebruik van leerstrategieën tot beter tekstbegrip?

Auteurs

  • D. Kostons

Trefwoorden:

reading, cooperation, strategies, primary education, lezen

Samenvatting

Het begrip van teksten vereist van leerlingen in het primair onderwijs gebruikelijk het inzetten van leesstrategieën, met name als het gaat om moeilijke teksten. De breedte van scala aan mogelijke leesstrategieën die ingezet kunnen worden, is mogelijk teveel voor de individuele leerling en kan daardoor juist afbreuk doen aan het begrip van de tekst. In deze studie, werden 327 leerlingen in één van drie condities geplaats: een zelf lezen conditie, een ongestructureerde samenwerk conditie en een gestructureerde samenwerk conditie. De structuur kwam voort uit leesrollen die individuen in de groep moesten vervullen. De verwachting was dat de structuur zou helpen in het kiezen en toepassen van leesstrategieën en daardoor tot betere leesprestaties en minder mentale inspanning zou leiden. Echter, de resultaten staan in sterk contrast met deze verwachting, want het waren de individuen die het best presteerden. Met betrekking tot mentale inspanning, was er een sterk effect van de moeilijkheid van de tekst.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kostons, D. (2023). Leidt samenwerkend gebruik van leerstrategieën tot beter tekstbegrip?. Pedagogische Studiën, 96(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13890