Discussiebijdrage Voorbij de pleinvrees: Vlaanderen formuleert voor het eerst eindtermen burgerschap

Auteurs

  • P. Loobuyk

Trefwoorden:

burgerschapsvorming, Vlaanderen, politiek liberallisme, citizenships, Flanders

Samenvatting

Zoals in Nederland heeft ook België een traditie waarbij de overheid zich terughoudend opstelt inzake burgerschapseducatie. Ondermeer de vrijheid van onderwijs, de aanwezigheid van de levensbeschouwelijke vakken en een foute interpretatie van de staatsneutraliteit kunnen de pleinvrees van de overheid mee verklaren. Daar komt nu verandering in. In 2018 hebben de Vlaamse regering en het Vlaams Parlement voor het eerst eindtermen ‘burgerschap met inbegrip van competenties inzake samenleven’ goedgekeurd. Dit initiatief is legitiem gelet op het belang van burgerschap en democratische geletterdheid. Dit artikel expliciteert de achterliggende redenering die het Vlaamse overheidsinitiatief inzake burgerschapseindtermen rechtvaardigt.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage

Citeerhulp

Loobuyk, P. (2023). Discussiebijdrage Voorbij de pleinvrees: Vlaanderen formuleert voor het eerst eindtermen burgerschap. Pedagogische Studiën, 96(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/13891