De Secundaire Schoolloopbanen van Feinet Studenten in Vlaanderen

Auteurs

  • Ramos A
  • M. Vandecandelaere

Trefwoorden:

Freinet education, school careers, propensity score analysis, longitudinal data, long-term educational outcomes, Freinetonderwijs, schoolloopbanen, propensityscore analyse, longitudinale data, langetermijn uitkomsten van onderwijs

Samenvatting

In Vlaanderen volgen steeds meer leerlingen basisonderwijs op een methodeschool. Dat zou gevolgen kunnen hebben voor de secundaire schoolloopbaan van deze leerlingen. In deze studie vergeleken we de secundaire schoolloopbanen van leerlingen die Freinetonderwijs volgden met leerlingen die traditioneel basisonderwijs volgden. Meer concreet onderzochten we bij beide groepen de gekozen onderwijsvorm in het derde en vijfde jaar van het secundair onderwijs, alsook eventuele onderwijsvertraging. Er werd gebruik gemaakt van de data van een grootschalig, longitudinaal onderzoek in Vlaanderen, namelijk het project ‘Schoolloopbanen in het basisonderwijs’ (SiBO). De gegevens werden geanalyseerd met behulp van propensityscore analyse, contingentie tabellen en multinomiale regressie. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen uit het Freinetonderwijs in het vijfde jaar aanzienlijk meer kans hebben om in het kunst secundair onderwijs (KSO) terecht te komen. Voor andere onderwijsvormen stelden we geen betekenisvolle verschillen vast tussen de twee groepen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

A, R., & Vandecandelaere, M. (2023). De Secundaire Schoolloopbanen van Feinet Studenten in Vlaanderen. Pedagogische Studiën, 95(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/14050