The relationship between teachers' work motivation and classroom goal orientation
Trefwoorden:
teacher work motivation, class-room goal structures, self-determination theory, goal theory, werkmotivatie van docenten, klas doelstructuren, zelfdeterminatie, theorie, achievement goal theorieSamenvatting
De relatie tussen docentmotivatie en hun klasdoelstructuren In dit onderzoek is gekeken naar de relatie tussen werkmotivatie van VO docenten (vanuit een zelfdeterminatie perspectief) en de bevordering van doelen (vanuit de achievement goal theorie) in hun klas. Er is gekeken naar in hoeverre docenten leerdoelen bevorderen, d.w.z. doelen die gericht zijn op leren en inspanning, in plaats van prestatiedoelen, d.w.z. doelen waarin de focus ligt op competitie. 154 docenten hebben een vragenlijst ingevuld met daarin vragen over hun achtergrond, werkmotivatie en de klasdoelen die zij bevorderen. Het onderzoek laat zien dat docenten vooral autonoom gemotiveerd zijn, en dat docenten hoog scoren op het bevorderen van leerdoelen. Gecontroleerde motivatie blijkt een significante voorspeller voor prestatiedoelen, maar niet voor leerdoelen. Autonome motivatie daarentegen blijkt gerelateerd te zijn aan leerdoelen, maar geen significante voorspeller te zijn wanneer achtergrondkenmerken aan het regressiemodel worden toegevoegd. Aanvullende analyses geven ook het belang van achtergrond kenmerken zoals sekse, jaren lesgeefervaring en onderwijstype (VMBO, HAVO, of VWO). Met deze bevindingen kunnen we meer inzicht krijgen in de vraag hoe we er voor kunnen zorgen dat docenten leerdoelen in hun klas bevorderen.