DUDOC als symbiose van onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk
Trefwoorden:
Samenvatting
In het in 2007 gestarte DUDOC-programma hebben negentien docenten uit het voortgezet onderwijs promotieonderzoeken uitgevoerd die ondersteuning bieden aan de huidige contextgeoriënteerde vernieuwingen van de bètavakken in havo en vwo. In deze discussiebijdrage wordt ingegaan op de vijf in dit themanummer opgenomen bijdragen van DUDOC-docentonderzoekers. Deze bijdragen gaan over samenhang binnen en tussen bètavakken, over de ontwikkeling van modelleer- en onderzoeksvaardigheden in het curriculum en over de rol van docenten bij het implementeren van contextgeoriënteerd onderwijs. Geconstateerd wordt dat het belang van de onderzoeken voor de bètavernieuwingen groot is, maar dat de onderzoeken nog exploratief van karakter zijn. Verder onderzoek is nodig om thema’s verder uit te diepen en richting te blijven geven aan de vernieuwing van de bètavakken. Het DUDOCprogramma geeft een beeld van de mogelijkheden om docenten onderwijsonderzoek uit te laten voeren. Hoewel ervaringen positief zijn, wordt ook geconstateerd dat een cultuur van samenwerking tussen scholen en onderzoeksinstellingen nog moet groeien