Toetsing en motivatie. Synergie en balans in formatief handelen en summatief toetsen beïnvloeden vanuit een systemisch perspectief

Auteurs

  • C. Krijgsman
  • L. Borghouts
  • T. Mainhard
  • J. van Tartwijk
  • L. Haerens

DOI:

https://doi.org/10.59302/ps.v100i3.17635

Trefwoorden:

formatief handelen, summatief toetsen, evaluatie, systemisch perspectief, zelf-determinatie theorie

Samenvatting

Leraren in het voortgezet onderwijs die formatief handelen geven informatie over hoe het beoogde doel te bereiken. Leraren die summatief toetsen geven een geïnformeerd oordeel over prestaties. Formatief handelen heeft een motiverende werking, terwijl summatief toetsen niet per se schadelijk is voor de motivatie van leerlingen. Op basis van de resultaten uit het proefschrift van Krijgsman (2021) adviseren we formatief handelen en summatief toetsen te combineren, zodat beide functies elkaar versterken (synergie) zonder eenzijdig de nadruk op een van beiden te leggen (balans). Tot op heden blijft deze synergie en balans uit. Factoren in het gehele onderwijs-ecosysteem beïnvloeden dit. Scholen hebben bijvoorbeeld een grote mate van autonomie op het gebied van toetsing. Tegelijk ontbreekt er een eenduidig landelijk kader voor toetsbeleid en is er behoefte aan professionele ontwikkeling voor schoolleiders, teamleiders en leraren op het gebied van toetsdeskundigheid. Daarnaast worden de behoeften van leerlingen rondom toetsing veelal niet geïnventariseerd bij de ontwikkeling van toetsvisie en -beleid. We pleiten voor een samenwerking tussen leerlingen, leraren, teamleiders, schoolleiders, regionale of nationale leiders, beleidsmakers en wetenschappers, om vanuit een systemisch perspectief dit complexe vraagstuk aan te pakken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-10-19

Citeerhulp

Krijgsman, C. ., Borghouts, L. ., Mainhard, T. ., van Tartwijk, J. ., & Haerens, L. . (2023). Toetsing en motivatie. Synergie en balans in formatief handelen en summatief toetsen beïnvloeden vanuit een systemisch perspectief. Pedagogische Studiën, 100(3). https://doi.org/10.59302/ps.v100i3.17635

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage n.a.v. dissertatie