Examining the impact of Research Lesson Study on teachers’ beliefs and educational practices regarding high-ability students

Auteurs

  • K. Barbier Universiteit Antwerpen
  • E. Struyf Universiteit Antwerpen
  • V. Donche Universiteit Antwerpen

DOI:

https://doi.org/10.59302/d8wnk877

Trefwoorden:

cognitief begaafde leerlingen, onderwijspraktijken, basis- en secundair onderwijs, Research Lesson Study, professionele ontwikkeling, misconcepties

Samenvatting

Om gepast onderwijs te kunnen aanbieden aan cognitief begaafde leerlingen moeten leraren beschikken over relevante opvattingen, kennis en vaardigheden. Eerder onderzoek suggereert dat leraren uit het reguliere onderwijs misvattingen kunnen hebben over cognitief begaafde leerlingen en soms de nodige kennis of vaardigheden missen om een gepaste onderwijsleeromgeving te creëren. Het doel van deze studie is om te onderzoeken hoe de opvattingen en onderwijspraktijk van leraren evolueren wanneer ze deelnemen aan een professionaliseringstraject via Research Lesson Study.

Dertien leraren van zes reguliere basisscholen en secundaire scholen in Vlaanderen namen deel aan herhaalde diepte-interviews om hun ervaringen in kaart te brengen. Leraren rapporteerden leerwinst over het verfijnen van hun opvattingen en het verbeteren van hun onderwijspraktijk. De verbeterde onderwijspraktijken kwamen overeen met eerdere wetenschappelijke bevindingen over effectief lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen. Daarnaast vertoonden leraren met beperkte opvattingen en kennis over de onderwijspraktijken minder leerwinst in vergelijking met andere leraren.

Het is van belang dat leraren een accuraat en uitgebreid referentiekader ontwikkelen met betrekking tot het adequaat lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen. Professionalisering voor leraren via Research Lesson Study bleek uit het onderzoek effectief te zijn voor het optimaliseren van opvattingen en van relevante onderwijspraktijken met betrekking tot cognitief begaafde leerlingen.

Downloads

Download data is not yet available.

Overige bestanden

Gepubliceerd

2024-12-06

Nummer

Sectie

Empirische Studie

Citeerhulp

Barbier, K., Struyf, E., & Donche, V. (2024). Examining the impact of Research Lesson Study on teachers’ beliefs and educational practices regarding high-ability students. Pedagogische Studiën, 101(3), 240-265. https://doi.org/10.59302/d8wnk877