Promotieonderzoek door leraren: naar een meer dynamische interactie tussen onderwijswetenschap en praktijk

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59302/0x9jwf39

Trefwoorden:

onderzoek-praktijkkloof, promotieonderzoek, professionele ontwikkeling, boundary crossing, evidence-informed

Samenvatting

De in september 2024 aangekondigde bezuinigingsoperatie voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bedreigt de subsidiëring van beurzenprogramma’s door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deze discussiebijdrage geeft een kritische reflectie op de beleidsbeslissing en betoogt wat de meerwaarde is van promotieonderzoek door leraren. In Nederland en Vlaanderen is er steeds meer aandacht voor evidence-informed beleid en praktijk, wat leidt tot een grotere erkenning van het perspectief van leraren. Promotieonderzoek door leraren sluit aan bij deze ontwikkeling, doordat het hen in staat stelt zelf te bepalen wat relevant is om te onderzoeken. Studies tonen aan dat de impact ervan zich richt op de eigen onderwijspraktijk, wat ook bijdraagt aan professionele ontwikkeling. Onder de juiste omstandigheden kan het een meer dynamische en gelijkwaardige interactie bevorderen tussen twee contexten die in het verleden - en soms nog steeds  - veelal gescheiden van elkaar opereren.

Downloads

Download data is not yet available.

Overige bestanden

Gepubliceerd

2025-10-20

Nummer

Sectie

Discussiebijdrage

Citeerhulp

Van Doorsselaere, J. (2025). Promotieonderzoek door leraren: naar een meer dynamische interactie tussen onderwijswetenschap en praktijk. Pedagogische Studiën, 102(3), 318-330. https://doi.org/10.59302/0x9jwf39