De rol van een tweejarig professionaliseringstraject in het versterken van begrijpend leesonderwijs in de basisschool
DOI:
https://doi.org/10.59302/zdtckk54Trefwoorden:
begrijpend leesonderwijs, leesbeleid, professionalisering, basisonderwijsSamenvatting
De voorbije jaren werd er sterk geïnvesteerd in de professionalisering van leraren en schoolteams voor begrijpen lezen, maar onderzoek naar de evaluatie ervan blijft beperkt. In deze studie gaan we na in welke mate een tweejarig professionaliseringsinitiatief (2020-2022) voor leraren kan bijdragen aan verandering van zelfgerapporteerde klas- en schoolpraktijken met betrekking tot begrijpend lezen. Aan de hand van een pre- en posttestmeting bij 86 leraren uit 29 lagere scholen onderzoeken we in welke mate leraren evolueren in het denken over begrijpend leesdidactiek, en gaan we na of het leesbeleid van hun school verbetert.
De resultaten tonen aan dat leraren zich niet sterker voelen op het vlak van begrijpend leesdidactiek in het algemeen maar wel voor de implementatie van vijf specifieke sleutels voor begrijpend leesdidactiek. Er is ook meer samenwerking onder collega’s, en leraren wisselen onderling meer ervaringen en materialen uit over begrijpend leesonderwijs. Er liggen echter voor alle deelnemende leraren nog kansen op het vlak van gezamenlijke doelgerichtheid.
Downloads
Overige bestanden
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Marieke Vanbuel, Carolien Frijns, Goedele Vandommele

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.