De funktie van de kunstzinnige vorming in het onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59302/k3pvmr24Samenvatting
Irena Wojnar beschouwt in haar artikel de kunst als een zinvol middel voor de realisering van diverse subdoelen van onderwijs en opvoeding. Zij gaat in dit verband niet bij voorbaat uit van een immanente zin van de kunsten, van een noodzaak van konfrontatie met de kunst om haarzelfswille. Juist daarom is haar betoog interessant voor Nederland, waar bij het denken over kunstzinnige vorming een verschuiving waarneembaar is van bevordering van kunstzin als opvoedingsideaal naar aandacht voor de mogelijke funkties van de kunsten als hulpmiddel bij onderwijs en vormingswerk. Het succes van de kunstzinnigevorming wordt, parallel aan deze ontwikkeling, minder afgemeten aan de mate van kunstparticipatie die er het gevolg van is (koncert, schouwburg, biosksoopbezoek en dergelijke), maar aan de mate waarin men specifieke functies van de kunstzinnige middelen in het onderwijs kan vaststellen en benutten.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 1973 V. Asselbergs-Neessen

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.