De funktie van de kunstzinnige vorming in het onderwijs

Auteurs

  • V. Asselbergs-Neessen

DOI:

https://doi.org/10.59302/k3pvmr24

Samenvatting

Irena Wojnar beschouwt in haar artikel de kunst als een zinvol middel voor de realisering van diverse subdoelen van onderwijs en opvoeding. Zij gaat in dit verband niet bij voorbaat uit van een immanente zin van de kunsten, van een noodzaak van konfrontatie met de kunst om haarzelfswille. Juist daarom is haar betoog interessant voor Nederland, waar bij het denken over kunstzinnige vorming een verschuiving waarneembaar is van bevordering van kunstzin als opvoedingsideaal naar aandacht voor de mogelijke funkties van de kunsten als hulpmiddel bij onderwijs en vormingswerk. Het succes van de kunstzinnigevorming wordt, parallel aan deze ontwikkeling, minder afgemeten aan de mate van kunstparticipatie die er het gevolg van is (koncert, schouwburg, biosksoopbezoek en dergelijke), maar aan de mate waarin men specifieke functies van de kunstzinnige middelen in het onderwijs kan vaststellen en benutten.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1973-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Asselbergs-Neessen, V. (1973). De funktie van de kunstzinnige vorming in het onderwijs. Pedagogische Studiën, 50(1). https://doi.org/10.59302/k3pvmr24